Hellre vikarierande pensionärer än arbetslösa präster

Anna Lindén Vik. komminister i Tyresö församling
I många församlingar i Stockholmstrakten anställer man hellre vikarierande pensionärer än arbetslösa präster, skriver debattören. Foto: Getty

Det talas för litet om att många erfarna och dugliga präster hankar sig fram på vikariat och går arbetslösa av och till.

Det påstås titt som tätt att vi har prästbrist inom Svenska kyrkan.

Mitt intryck är att det talas allt för litet om att många erfarna och dugliga präster hankar sig fram på vikariat och är väl förtrogna med att vara arbetslösa då och då.

I många församlingar i Stockholmstrakten anställer man hellre vikarierande pensionärer än arbetslösa präster. Det är både billigare och bekvämare.

De tillsvidaretjänster som finns är ofta starkt nischade. Har du inte den specifika erfarenhet som efterfrågas är du inte aktuell. Ingen vill anställa en generalist, sådant har man ju pensionärerna till.

Stiften tvår sina händer. I den nya ”fria” kyrka som uppstått efter millennieskiftet har de inget ansvar för den uppkomna situationen.

Själv kommer jag att bli arbetslös den 1 oktober om jag inte lyckas få tag i någonting innan dess.

Om någon församling har behov av en erfaren präst utan körkort men med goda referenser, så får ni gärna höra av er.

Anna Lindén
Vik. komminister i Tyresö församling

Lukas
Ett tips till Stockholmspräster som vill ha stabilare anställningsförhållanden är att lämna Stockholmsområdet. En erfaren präst som kan tänka sig att arbeta på landsbygden eller på en mindre ort i stiften med stor andel landsbygd kan mer eller mindre bara välja och vraka bland anbuden. På många håll i landet får utlysta tjänster oftast bara en eller två sökande, ibland inga alls.
Anna Lindén
Det du säger, Lukas, gäller enbart för präster med körkort. Det är min erfarenhet efter att ha vikarierat på landsbygden. Men, som sagt, om någon landsbygdsförsamling vill ha en erfaren präst utan körkort så är det bara att höra av sig till mig.