Domkapitlets beslut kan bli andligt förödande för dem som suddats ut

Helena Myrstener präst i S:t Johannes kyrka i Malmö

Foto: Getty images

Att som kyrka kunna identifiera vilka det är av oss som bär på en känsla av utanförskap är en känslighet för samtiden som är nödvändig.

Domkapitlet i Lunds stift vill inte välkomna människor till gudstjänsten därför att de lever i flersamhet. Svenska kyrkan som är så bra på att välkomna människor till körer, barngrupper, konfirmander, konserter, sorgegrupper, soppluncher och allt mellan himmel och jord! Det är ingen perifer sak, det må jag säga.

Någon annan skulle kanske tycka att det som domkapitlet kommit fram till endast är en teknikalitet, för självklart är ju alla välkomna! Men ord spelar roll. Att stryka ord spelar roll. Och det är stryka ord som Lunds domkapitel vill göra när de meddelar Lunds östra stadsförsamling att orden ”eller flera” bör strykas ur den Inklusiva mässans välkomstord som lyder ”om du har en partner eller inte eller flera, är du välkommen här”. Enligt domkapitlet, ”strider flersamma relationer mot kyrkans nuvarande sätt att tänka kring relationer”.

Det är bara två ord det handlar om. Tio bokstäver. Ändå dras mattan undan för människor och förändrar bilden av Lunds stift. Svenska kyrkan i Malmö har bjudit in till flera samtal både i press och i kyrkorummet om polyamori. Detta har fått nationell uppmärksamhet. Kyrkan har fått nya vänner som förut inte vågat tro att de är välkomna. Vad ska våra egna vänner nu tro om Svenska kyrkan?

Domkapitlet andas ändå en försiktighet och menar att det finns ett nuvarande sätt att tänka som kan komma att förändras. Det är bra. I väntan på det borde Lunds domkapitel valt att inte markera på detta starka sätt. Att stryka en grupp människor väcker inga goda associationer. Den pastorala omsorgen om människor borde på välkänt Jesusvis stå över ”lagen”.

Gudstjänsten är kyrkans centrum som Gud kallar och bjuder in till. Gudstjänsten står i livets och människans tjänst. Det kan bli andligt förödande för dem som vet att de har suddats ut och ska tas bort.

Att gå fram med läroargument kan vara ett alltför klumpigt och okänsligt verktyg och måste vägas mot den skada det kan göra i människor. Dessutom är alla döpta, oavsett hur du väljer att leva ditt liv, upptagna och fulla medlemmar i den kristna kyrkan. Det är ett faktum. Jag vill därför säga: Diskutera gärna etik och relationer men gör det inte i anslutning till gudstjänsten.

Jag kan inte tänka mig att Lunds domkapitel verkligen vill stänga ute människor från att fira gudstjänst men deras beslut leder tanken dithän. Jag vill utgå ifrån att det handlar om ängslighet och när nu en församling frågar Lunds domkapitel om att få fira den Inklusiva mässan kan det vara svårt för ett domkapitel att låtsas som ingenting. Men, Inklusiva mässans välkomnande ser jag som en uttalad vilja att välkomna människor oavsett vad och vid nämnandet av flera relationer exemplifieras just det.

Välkomnandet är en bekräftelse på att kyrkan har sett och hört och förstått att det kan vara svårt att leva utanför majoritetssamhällets tvåsamhetsnorm. Därför är det så viktigt att benämna dem som upplever sig dömda av andra vid ”namn” eller identitet. Att som kyrka kunna identifiera vilka det är av oss som bär på en känsla av utanförskap är en känslighet för samtiden som är nödvändig. Att kyrkan enbart skulle välkomna dem som är på det mest önskvärda sättet är förrädiskt.

I väntan på en officiell hållning, det skyndar på kan jag säga, vill jag fråga Lunds domkapitel om det kan vara rimligt att under tiden utgå från att alla människor hör till Gud och att det därmed blir omöjligt att sudda ut människor som om de inte finns? Kan det dessutom vara möjligt att utgå ifrån att människor är olika och att kyrkan gestaltar en möjlig gemenskap trots olikheter?

Om det nu var så att Lunds domkapitel kände sig tvungna att markera så ligger beslutet ändå som en skugga över Svenska kyrkan i Lunds stift. Så upplever jag det. Varför inte istället glädja er med dem som gläder sig? Det finns många där ute som lever i flersamhet och gläds över det. Människor som lever i etiskt samtycke med varandra, delar vardagsbestyren, står vid varandras sida och är trogna och har förmågan att vara generösa med sin tid och sin kärlek. Jag vill fortsätta vara rädd om vänskapen med dem.

 

Helena Myrstener, präst i S:t Johannes kyrka i Malmö 

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Prenumerera på Nyhetsbrev

5 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

BGOL
Vilken annan kyrka inleder mässan med att rabbla upp människors alla tänkbara situationer och relationer - är det ens möjligt att täcka in alla? Räcker det inte att bli välkomnad vid kyrkporten - och att Gud vet vilka vi är? Var det förresten inte detta överdrivna hälsningsförfarande som det med rätta gjordes parodi på i TV nyligen?
Se och möta människan
Är det verkligen bra att benämna alla ”grupper” vid ”namn” som känner sig utanför: människor som suttit i fängelse, människor som varit med om olyckor och skadat sig, människor som varit med om övergrepp och krig, människor som råkar födas med funktionshinder, människor som är skilda eller lever i ensamhet eller flersamhet, eller vad det nu kan vara som får en att känna sig utanför. Gud välkomnar oss alla, och det kan snare bli stigmatiserande att benämna människor på det här sättet. Varje människa är en egen person, och det är personen vi ska välkomna var och en när vi kommer till kyrkan. Att se människan betyder att se bortom våra olika livsomständigheter och möta varandra med respekt och tilltro. Att se varandra, utan att hänga upp oss på våra olikheter. Det måste finnas andra sätt att få människor att känna sig välkomna i kyrkan - än att accentuera det som får oss att känna oss utanför.
Hans Degréus
Tack Helena! Det är olyckligt att ett domkapitel väljer att utesluta och ta bort. Det är viktigt att benämna människor som står utanför normen och som ofta fått erfara att de inte är välkomna. De som tvingas gömma sig själva för att slippa andras dom. Om vi inte sätter ord på vilka vi menar med ”alla” så kommer några att veta att ”alla” gäller inte dem. För det har de fått erfara många gånger. Befinner du dig utanför normen så vet du att ”alla” gäller inte dig.
Se och möta människan
Sedan är det en helt annan fråga och inte så konstigt att svenskkyrkliga präster behöver acceptera tvåsamhetsnormen när det gäller äktenskap, eftersom vi har en lagstiftning i Sverige som bara gäller giftermål och samboskap för två personer. Det är inte tillåtet med månggifte i Sverige.
Att människor som lever i flersamma relationer inte skulle vara välkomna att delta i en mässa eller andra sammanhang i församlingen låter inte som Svenska kyrkan. Det måste vara en minoritet av församlingar, eller enskilda människor, som ägnar sig åt att döma människor på det sättet och få dem att inte känna sig välkomna? Vår uppgift är inte att döma varandra när vi möts i kyrkan. Vår uppgift är att välkomna varandra, mötas i tro och bön, och låta varandra utvecklas som människor. Sedan är det en helt annan fråga och inte så konstigt att präster behöver acceptera tvåsamhetsnormen när det gäller äktenskap, eftersom vi har en lagstiftning i Sverige som bara gäller giftermål och samboskap för två personer. Det är inte tillåtet med månggifte i Sverige.