Domkapitlet i Lund har upprört känslor efter ett beslut om Inklusiva mässan. Foto: Mikael M Johansson
Replik. Jag förstår och har respekt för att man kan uppleva domkapitlets beslut som ett ställningstagande i frågan om polyamorösa förhållanden.
REPLIK
Självklart är alla välkomna. Om detta får det aldrig råda något tvivel. Alla är vi originella original älskade av Gud som de unika individer vi är. Älskade av Gud är det vårt uppdrag att visa varandra kärlek och omtanke, respekt och livsmöjlighet. Ändå känner sig inte alla välkomna i kyrkliga sammanhang, inte ens i gudstjänsten.
Kristna regnbågsrörelsens, Ekhos, förbundsordförande Lina Landström ställer frågan om polyamorösa är välkomna i kyrkan efter domkapitlets beslut. Svaret är ett självklar ja. Alla är välkomna och ska bemötas med värdighet och respekt av dem som representerar kyrkan.
Jag förstår och har respekt för att man kan uppleva domkapitlets beslut som ett ställningstagande i frågan om polyamorösa förhållanden. Precis som Landström påpekar har Svenska kyrkan inte någon officiell ståndpunkt gällande flersamma relationer. Just därför kan inte domkapitlet ta ställning till flersamma relationer utan endast konstatera att det just nu inte är en del av hur Svenska kyrkan tänker kring relationer. Samtal och teologisk reflektion kring olika slags relationer och vårt sätt att leva i en pluralistisk och mångkulturell värld behöver ständigt pågå. Jag tänker att biskopsmöte, läronämnd, forskningsavdelningen och stiftsteologer har ett särskilt ansvar på väg mot någon form av officiellt uttalande.
Frågan som domkapitlet i Lund hade att ta ställning till rörde en ansökan att få fira den inklusiva mässan. Ärendet behandlades utifrån kyrkohandbokens och kyrkoordningens regleringar. Man kunde konstatera att mässan som helhet kan firas enligt förslaget om någon av kyrkohandbokens nattvardsböner används och inledningsorden formuleras något annorlunda.
Inledningsorden är ett moment som fritt kan formuleras och ska alltid innehålla en trinitarisk formulering, vilket finns med. Inledningsorden är inkluderande och talar om ”Oavsett vem du är”. En passage behövde problematiseras: ”eller flera”. För de moment som enligt kyrkohandboken får formuleras fritt ansvarar tjänstgörande präst. Om enskild präst formulerar dessa ord för att han/hon har den synen eller i pastoralt syfte vid enskild gudstjänst är det prästens eget ansvar i relation till sina vigningslöften. Då texten som i detta fall trycks i agendan för att växelläsas mellan präst och församling uppfattas den som kyrkans eller församlingens officiella ståndpunkt och ansvaret ligger ytterst hos kyrkoherden. Såväl de medmänskliga som teologiska samtalen behöver fortsätta om livets svåra frågor samtidigt som vi hjälper varandra att känna att vi är älskade och välkomna.
Jan-Olof Aggedal, docent i praktisk teologi, stiftsadjunkt för teologisk analys Lunds stift
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.