Självklart är alla välkomna

Jan-Olof Aggedal stiftsadjunkt för teologisk analys Lunds stift

Domkapitlet i Lund har upprört känslor efter ett beslut om Inklusiva mässan. Foto: Mikael M Johansson

Replik. Jag förstår och har respekt för att man kan uppleva domkapitlets beslut som ett ställningstagande i frågan om polyamorösa förhållanden.

REPLIK

Självklart är alla välkomna. Om detta får det aldrig råda något tvivel. Alla är vi originella original älskade av Gud som de unika individer vi är. Älskade av Gud är det vårt uppdrag att visa varandra kärlek och omtanke, respekt och livsmöjlighet. Ändå känner sig inte alla välkomna i kyrkliga sammanhang, inte ens i gudstjänsten.

Kristna regnbågsrörelsens, Ekhos, förbundsordförande Lina Landström ställer frågan om polyamorösa är välkomna i kyrkan efter domkapitlets beslut. Svaret är ett självklar ja. Alla är välkomna och ska bemötas med värdighet och respekt av dem som representerar kyrkan.

Jag förstår och har respekt för att man kan uppleva domkapitlets beslut som ett ställningstagande i frågan om polyamorösa förhållanden. Precis som Landström påpekar har Svenska kyrkan inte någon officiell ståndpunkt gällande flersamma relationer. Just därför kan inte domkapitlet ta ställning till flersamma relationer utan endast konstatera att det just nu inte är en del av hur Svenska kyrkan tänker kring relationer. Samtal och teologisk reflektion kring olika slags relationer och vårt sätt att leva i en pluralistisk och mångkulturell värld behöver ständigt pågå. Jag tänker att biskopsmöte, läronämnd, forskningsavdelningen och stiftsteologer har ett särskilt ansvar på väg mot någon form av officiellt uttalande.

Frågan som domkapitlet i Lund hade att ta ställning till rörde en ansökan att få fira den inklusiva mässan. Ärendet behandlades utifrån kyrkohandbokens och kyrkoordningens regleringar. Man kunde konstatera att mässan som helhet kan firas enligt förslaget om någon av kyrkohandbokens nattvardsböner används och inledningsorden formuleras något annorlunda.

Inledningsorden är ett moment som fritt kan formuleras och ska alltid innehålla en trinitarisk formulering, vilket finns med. Inledningsorden är inkluderande och talar om ”Oavsett vem du är”. En passage behövde problematiseras: ”eller flera”. För de moment som enligt kyrkohandboken får formuleras fritt ansvarar tjänstgörande präst. Om enskild präst formulerar dessa ord för att han/hon har den synen eller i pastoralt syfte vid enskild gudstjänst är det prästens eget ansvar i relation till sina vigningslöften. Då texten som i detta fall trycks i agendan för att växelläsas mellan präst och församling uppfattas den som kyrkans eller församlingens officiella ståndpunkt och ansvaret ligger ytterst hos kyrkoherden. Såväl de medmänskliga som teologiska samtalen behöver fortsätta om livets svåra frågor samtidigt som vi hjälper varandra att känna att vi är älskade och välkomna.

Jan-Olof Aggedal, docent i praktisk teologi, stiftsadjunkt för teologisk analys Lunds stift

Helena Myrstener
Du skriver om präster som han/hon. Glöm inte bort att det finns personer som inte ser sig som kvinna eller man. Att vara ickebinär är dock inte samma sak för alla som definierar sig som det: en del känner sig som både tjej och kille, andra att man befinner sig mellan de två kategorierna. Kunskapen behöver öka inom kyrkan för att teologin ska bli relevant och utgå från den kännedom som finns om människan. Många ickebinära vill inte relatera sig själv till något kön.
Teolog
Menar du att relevant teologi ska utgå från (den kännedom vi har om) människan?
Sättet att kräva anpassning känns igen vid det här laget. Alla är välkomna borde räcka men som vanligt utser sig några till hjältar och definierar sedan vem som är skurk och offer. En större utmaning för kyrkan är att vi struntar i Guds vilja som utgångspunkt och blir en slags principiell mänsklig förening. Att vara för Kristus innebär inte att man är emot människor.
Det rimliga är naturligtvis att kyrkan tar kraftigt avstånd från polyamorösa relationer. Alla människor är välkomna till kyrkan, men alla livsval, livsstilar och sexuella preferenser behöver inte godkännas och accepteras. Polyamori är bara ett snyggt ord som folk använder när det egentligen handlar om att man vill kunna ha så många partners man vill.