”Mamma, varför gör prästen ett djävulstecken?”

Per-Rune Svenson komminister

Foto: Marcus Gustafsson och Mikael M Johansson

Symboler betyder något, skriver Per-Rune Svenson efter ett uppslag i Kyrkans Tidning.

Dialog vid köksbordet utifrån sidan 7 i Kyrkans Tidning nummer 23:

– Mamma se på bilden, varför gör prästen ett djävulstecken?
– Det vet jag inte.
– Skall inte präster göra korstecken?
– Jo, det trodde jag också.

Symboler betyder något.

Per-Rune Svenson, komminister

Enligt Ronnie James Dio användes tecknet ursprungligen som skydd mot det onda ögat - således vidskepelse men inte djävulsdyrkan. Sedan tolkades annat in och blev mer känt.
Yes, som skrivet, även om tecknet kommit att förknippas med djävulsdyrkan, så har det ursprungligen inte med djävulsdyrkan att göra. Idag är det därtill en populär handgest inom såväl rockens och metallens värld som hip-hopens. Utan att nödvändigtvis ha med djävulsdyrkan att göra. Med detta sagt så är det ju heller inte en uttalad kristen gest. Ett korstecken kan väl vara svår att i sin helhet fånga på bild. Kanske finns det andra mer lämpliga tecken att utföra av präster på rockkonserter, kanske behöver vi inte tvunget se denna handgest som ett uttryck för djävulsdyrkan.
Kommentaren framhåller att nämnda teckens ursprung handlar om vidskepelse men sedan har annat tolkats in och blivit mer känt. Idag är det känt som djävulstecken och uppfattas så och har därför den betydelsen. Jämför med korsets tecken. Ursprunglig betydelse tortyr och avrättning. Men sedan uppstod Jesus och nu har tecknet ny betydelse som gäller: Uppståndelse, seger, evigt liv. Symboler betyder något.