Ska biskoparnas röster användas så?

Hasse Jonsson, kyrkvärd i Björketorps församling

Begravning för Hanan Yablonka, en av de israeler som dödades under Hamas terrorattack den 7 oktober. Foto: TT

REPLIK

Svar till Arne Bengtsson.

Ja, civila dör i Gaza. Av den enkla anledningen att Hamas använder civila och barn som mänskliga sköldar. Det är ett krigsbrott. Precis som att sjukhus döljer militärt material. Det finns sjukvårdspersonal som är aktiva terrorister liksom  anställda vid UNRWA. Hamas-krigare har ofta inte militäruniform utan klär sig som civilia och som sjukvårdare. UNRWA lär genom sitt skolmaterial  barnen att hata judar. Den israeliska gisslan gömdes hos civila medborgare.

Därför är Hamas 100 procent ansvariga för dödade barn och andra civila offer. Israel undviker civila offer men har rätten att försvara sig. Kriget är sorgligt.

Vill vi stämma in i den kör av judehatare som omger Israels gränser? Är det vår uppgift som kristna? Och ska biskoparnas röster användas så? Jag använder inte det lite finare ordet antisionister då faktum råder att väldigt många önskar utrota Israel/judarna. Hamas är tydliga på den punkten. Direkt efter UN:s (Nationernas förbunds) bildande av staten Israel 1948 anfölls landet.

Vi måste minnas att vi själva är fria människor till stor del beroende på att amerikanska och brittiska plan bombade sönder Tysklands städer. Många civila dog, tragiskt nog, men det var avgörande för att kriget fick ett slut. Att Israel skulle sluta ”döda civila” d v s mänskliga sköldar är ingen väg till fred. Det är enbart vägen till utrotande av judarna som folk. Om det bör vi tala.

Hasse Jonsson,
kyrkvärd i Björketorps församling

Fredens vägar
Oavsett krigshärdar i världen: Fred byggs inte genom bomber. Freds byggs genom att skapar relation, tillit, självrespekt och respekt för de mänskliga rättigheterna. Fred byggs genom att se och förstå och ta hänsyn sin nästa så som sig själv. Att dela broderligt och systerligt så att var och en får det den behöver. Låt oss höra mycket mera om all den fred som skapas mellan grannar, varje dag. Låt oss höra mycket mera om diplomati och konstruktiva förslag och pragmatiska goda lösningar, på en global och nationell nivå. Låt oss förstå att sönderbombade människor, oavsett bakgrund, behöver hjälp att läka. På alla plan. Gud hjälp oss att bygga fred, på många olika sätt. Att sluta bomba sönder hem och människor, och istället bygga upp tillit, en äkta tillit, bygd på ömsesidig förståelse och respekt. Hjälp oss lyssna på varandra. Höra varandras mänskliga röster och erfarenheter. Hjälp oss ge plats för varandra. Ge oss eftertanke och vila, mitt i stormens öga. Amen.
Johan
Det renaste ondskan måste nog tyvärr besegras med våld i denna världen, även Jesus ska besegra djävulen med våld och död. Ingen protesterade när vi utrotade IS...
Fredens vägar
Att sätta tydliga gränser och göra motstånd mot våld är nödvändigt. Men det behövs helt andra metoder och komponenter än bara våldet, för att bygga fred. En varaktig och hållbar fred byggs inte med våld. Det byggs med helt andra komponenter.
Staffan Holmgren
Instämmer till fullo i Hasse Jonssons inlägg.