Spärra inte demokratin

Daniel Engström, Petter Nilsson och Robert Fredriksson Sverigedemokraterna i Svenska kyrkan

Foto: Marcus Gustafsson

Övriga större nomineringsgrupper tycks vara fast beslutade i att gå vidare med någon form av procentspärr för nomineringsgrupper att erhålla mandat i kyrkomötet. Detta är något undertecknade anser kommer att få allvarsamma konsekvenser. Konsekvenser i form av att kyrkans medlemmar får det svårare att finna representation i linje med ens egna perspektiv och andliga hemvist. Konsekvenser i form av ett försvagat förtroende för demokratin inom Svenska Kyrkan.

Vi menar att man i första led behöver iaktta det demokratiskydd som finns i andra forum. Ett skydd som begär att man fattar likalydande beslut under två mandatperioder. Rimligen bör man också överväga att en kvalificerad majoritet också ställer sig bakom ändringar i fråga om val.

I andra hand måste kyrkostyrelsens förslag att införa en spärr avslås.

De som talar för en procentspärr tycks lyfta utskottsrepresentation som det särskilt viktigaste – om inte det enda – argumentet för att gå vidare med kyrkostyrelsens förslag. Utskottsrepresentationen är förstås något som påverkas av flera faktorer. Diskussioner och samarbete mellan nomineringsgrupperna, antal utskott – och annat. Men därtill är utskottssessionen något som präglas av indirekta val. Valet till kyrkomötet är den direkta medlemsdemokratin. Vilket gör argumentet väldigt svagt.

Vi vill stärka demokratin. Förändringar ska – som tidigare påtalats – göras försiktigt i fråga om val. Men. Vill övriga nomineringsgrupper också stärka demokratin, och säkra att alla nomineringsgrupper får god insyn i utskottsarbetet, finns möjligheten att ta andra – mer proportionerliga åtgärder. Exempelvis se över insynsplatser och de verktyg som finns utskotten till handa.

Ifall kyrkomötets största nomineringsgrupper väljer att gå vidare med att avveckla ett minoritetsskydd i enighet med kyrkostyrelsens förslag räds vi att detta kommer påverka kyrkan ytterst negativt. De som inte får representation, eller inte väljer att rösta på det för dem närmaste alternativet på grund av risken att de inte får representation riskerar tappa förtroende för kyrkan. Hela kyrkans demokratikultur påverkas negativt.

Daniel Engström, gruppledare Sverigedemokraterna i Svenska kyrkan

Petter Nilsson, ledamot organisationsutskottet, Sverigedemokraterna i Svenska kyrkan

Robert Fredriksson, ersättare organisationsutskottet, Sverigedemokraterna i Svenska kyrkan

Håkan
En demokratiutredning jobbar. Varför inte låta dem bli klara och därefter bestämma sig för direktdemokrati utan spärr, direktdemokrati med spärr, indirekt demokrati eller vad det nu blir.