Vi ser fram emot kyrkostyrelsens utredning

Eva Nordung Byström, Hans Åsling
SUNDSVALL 20210114 Mycket snö på träden efter snöoväder som skapar problem i elförsörjningen i Västernorrland. Foto Mats Andersson / TT kod 62210 Foto: Mats Andersson/TT

Frågan om hur prioriteringarna ska göras mellan olika aspekter av skogsbruket är i högsta grad aktuell, skriver biskop Eva Nordung Byström och Hans Åsling, ordförane i egendomsnämnden, i en replik.

REPLIK

Svar på det öppna brevet: ”Vi behöver helt tänka om när det gäller skogsförvaltningen”, publicerat på kyrkanstidning.se den 20 februari.

Enligt Lag om Svenska kyrkan (1998:1591) har prästlönetillgångarna till ändamål att bidra till de ekonomiska förutsättningarna för Svenska kyrkans förkunnelse. Utifrån lagen har kyrkomötet, Svenska kyrkans högsta beslutande organ, beslutat att skogsbruket ska ge bästa möjliga uthålliga totalavkastning, samtidigt som det ska utföras på ett etiskt försvarbart sätt i enlighet med Svenska kyrkans grundläggande värderingar.

Det innebär att Svenska kyrkans skogsbruk har att balansera mellan olika intressen: miljöintressen, sociala intressen och ekonomiska intressen. Det är ibland en komplicerad balansgång som självklart alltid utgår från de lagar och ramverk som gäller svensk naturvård.

Under det gångna året har debatten om Svenska kyrkans skogsbruk varit intensiv i olika forum. Vid höstens kyrkomöte lyftes i demokratisk ordning ansvaret för ett hållbart skogsbruk i flera motioner. Det ledde till att kyrkostyrelsen fick uppdraget att utreda hur kyrkoordningens bestämmelser ska utformas för att säkerställa en så ekologisk, ekonomisk, socialt och andligt hållbar skogsförvaltning som möjligt.

Samtidigt har Svenska kyrkans arbete för försoning med det samiska folket lyft ytterligare perspektiv på förvaltningen av skog och mark. Som exempel på vad handlingsplanen för det fortsatta försoningsarbetet med samerna kan innehålla, nämns bland annat utvecklade dialog- och samverkansformer i markfrågor samt en granskning av kyrkan historiska agerande när det gäller skog och mark.

Frågan om hur prioriteringarna ska göras mellan olika aspekter av skogsbruket är i högsta grad aktuell. Som företrädare för egendomsnämnden och stiftsstyrelsen i Härnösands stift ser vi fram emot vad som kommer ut av kyrkostyrelsen utredning och det fortsatta arbetet för försoning med det samiska folket.

Eva Nordung Byström, biskop, ordförande i stiftsstyrelsen
Hans Åsling, ordförande i egendomsnämnden