Ikoner inspirerar i Mariestad

Ikoner i förvandling är titeln på den konstutställning som visas i Mariestads domkyrka i sommar. Ludmila Pawlowska visar sina ikoner som binder samman tradition och nyskapande.

Ludmila Pawlowska är etablerad konstnär och utställningen Ikoner i förvandling har visats i flera länder. Trots det har hon inte haft någon stor utställning på hemmaplan, i Mariestad.

Det ville man råda bot på från Mariestads församling. I lördags invigde därför biskop Åke Bonnier en stor utställning i domkyrkan. I Marieholmskyrkan ställs också ikoner ut och i Brygghuset i prästgårdsträdgården är ett rum helt klätt i rött och visar upp ett verk.

Utgångspunkten för Ikoner i förvandling är det ryska ikonmåleriet. Traditionella ikoner från Vassilevskyklostret i Ryssland ställs ut, liksom samtida målningar som ofta är skulpturala.

Ludmila Pawlowska berättar att hon inspireras av ikonernas mer än tusenåriga bildtradition. Även om hennes egen konst är mycket samtida, blir ikonerna en förbindelselänk med hennes kulturella arv och en vägvisare till en ny inriktning i hennes skapande.

Hon skriver i en presentation om den djupa känsla som ikonerna utstrålar och hur de fängslar henne: ”Ögonen i Mariaikonen känns som öppningar mot okända och omätbara djup. Något vaknar till liv i mig”.

Cecilia Jaensson Wallander

cecilia.jaenssonwallander@kyrkanstidning.se