En kritikstorm har blossat upp på sociala medier efter att en Twitter-använder uppmärksammade att Ann Söderlund, journalist och författare, gör reklam på Instagram för Ignis begravningsbyråer.
I det nu raderade inlägget berättar Ann Söderlund om sin nyligen bortgångne farbror och många av reaktionerna handlar om att hon anses kapitalisera på sin farbrors död.
Till Aftonbladet säger hon “Tråkigt att det är så laddat att prata om döden i betalda samarbeten. Det kanske upprör mer än det tröstar. Jag tog bort inlägget och är hemskt ledsen om jag sårat någon”
Grannen blev del av reklamsamarbetet
Skådespelaren Malin Berghagen har ett liknande samarbete med Ignis begravningsbyråer på Instagram. I ett inlägg berättar hon om sin bortgångne granne, om hans gröna fingrar och hur hon minns honom varje år när blommor som han planterat i hennes trädgård växer. Inlägget avslutas med en kort text om begravningsbyrån:
“IGNIS begravningsbyråer hjälper dig med allt du behöver när någon du älskar gått bort, så du får tid att sörja. Likt Svante gjorde med mig visar dom med sin kunskap och personliga hjälp, den bästa vägen att gå, till att skapa en vacker plats.” skriver hon.
Svarar på kritiken
Under inlägget kommenterar en person: “Tänk att du kapitaliserar på en nära bekants bortgång. Hur kan du göra det? Har du ingen skam?” och en annan “Fina ord om en fin vän dock blir det en fadd eftersmak när det är ett samarbete med en begravningsbyrå.”
Malin Berghagen svarar på kritiken i ett nytt inlägg. Hon skriver: “Jag är inte rädd för att prata om döden. Jag tycker att vi pratar för lite om den. Jag skäms inte över att göra reklam för begravningsbyråer för dom behövs verkligen.”
Vill öppna upp samtalet om döden
Ignis begravningsbyråers vd Cecilia Ståhl berättar för Kyrkans Tidning att samarbetena har gjorts genom nätverket Wakai. Wakai är ett företag som arbetar med marknadsföring genom influencers och har personer över 45 år som målgrupp. Beslutet om att inleda ett samarbete med Wakai togs av Jan Olov Andersson, då vd för Ignis begravningsbyråer, idag ordförande för Ignis stiftelse.
– Det här var ett sätt att öppna upp i samtalet. Vi vet att många i dag som är 45-50 och äldre som har föräldrar som går bort. I den åldern är man ofta beställare av begravning och det här var ett nytt sätt att få ut ett budskap och kunna diskutera döden på olika sätt, säger Jan Olov Andersson.
Vad tänker Ignis om att använda personliga berättelser om nyligen bortgångna personer för att göra reklam för era produkter eller tjänster?
– Efter att ha varit i den här branschen så länge som jag har varit så känns det väldigt viktigt att man kan prata om döden och kan vi öppna upp det genom att olika sociala medier så ser jag inget fel i det på något sätt.
– Självklart finns det en avsändare i den meningen att Ignis nämns i sammanhanget, men huvudsyftet är att få ut en bra information till allmänheten och öppna upp till att man pratar om döden, det är det viktiga för vår del, säger Jan Olov Andersson.
"Tycker de ska få prata om vad de vill"
Wakais vd Carl Unger har pratat med tidningen Resumé.
– Jag tycker att de (influencers, reds. anm.) ska få prata om det som de vill prata om. Ignis har också rätt, som andra företag, att informera om sina produkter. Det är ett känsligt område och ett känsligt ämne, det klart vi har förståelse för att man reagerar. Det är styrkan och svagheten i öppna kanaler och sociala medier, säger Carl Unger.
Alla samarbetsinlägg mellan Ignis begravningsbyråer och influencers har inte fått samma negativa respons. När influencern Lotta Gray lade upp två inlägg med reklam för Ignis i början av februari, kommenterade många med hjärtan och en följare berättade själv om det bra stöd de fått från en begravningsbyrå i sin sorg.