Ja till nationell reklamkampanj

Wanja Lundby-Wedin

Enligt Wanja Lundby-Wedin (S), kyrkostyrelsens förste vice ordförande, är en informationssatsning efterfrågad av församlingarna. Foto: Mikael M Johansson

Kyrkomötet beslutade att fastställa inriktning för verksamheten på den nationella nivån enligt kyrkostyrelsens skrivelse. Det innebär bland annat att det kommer läggas 45 miljoner på en nationell reklamkampanj.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Wanja Lundby-Wedin

Enligt Wanja Lundby-Wedin (S), kyrkostyrelsens förste vice ordförande, är en informationssatsning efterfrågad av församlingarna. Foto: Mikael M Johansson

Skrivelsen ”Verksamhet och ekonomi för Svenska kyrkans nationella nivå 2023–2025” antogs. Motion nummer 34 om extra anslag till församlingar och pastorat avslogs.

Bengt Kjellgren (BA), talade för den motionen under debatten som hölls under kyrkomötets första dag. 

- Vi anser att de 500 miljoner kronor som ligger i de välfyllda ladorna i Uppsala ska komma stift och församlingar till del.

45 miljoner för tre år

Han talade också för reservation 1 i ekonomiutskottets betänkande som undertecknats av flera ledamöter som motsätter sig att 45 miljoner över en treårsperiod ska gå till en kommunikationssatsning.

Efter Bengt Kjellgren var det flera ledamöter som yrkade på att den kommunikationssatsningen skulle utebli.

- Det som brister är inte allmän kunskap om Svenska kyrkan utan relationen till den lokala församlingen, sa exempelvis Nils Gårder (Posk)

Wanja Lundby-Wedin: Efterfrågat med hjälp

Wanja Lundby-Wedin (S), kyrkostyrelsens förste vice ordförande, försvarade föreslaget:

- Det här är en informationssatsning som är efterfrågad av våra församlingar.  80 procent säger att de behöver hjälp med kommunikationen.

Hon hänvisade till en undersökning som visade att många inte upplevt att de sett eller fått någon information inför kyrkomötet.

Flaggor utanför kyrkomötet

Foto: Mikael M Johansson

Vidare sa Wanja Lundby-Wedin under debatten:

- Vi har beslutat om att vi ska ha 10 miljarder som vi ska se som det kapital vars avkastning vi ska jobba med. De så kallade välfyllda ladorna har blivit mindre välfyllda. En miljard mindre.

"Det är bråttom"

Bengt Kjellgren replikerade:

- Det finns 10,7 miljarder kvar och då räcker det gott att delat ut 500 miljoner till församlingar och stift.

Kyrkomötet beslutade att avslå en motion och ett yrkande från Cecilia Gyllenberg Bergfasth (Mpsk) om att uppdra åt kyrkostyrelsen att ge stöd åt stiften för att de ska kunna göra investeringar i sol och vind.  

- Det är bråttom och vi behöver göra det här omgående och därför behövs det stöd, sa hon under debatten.

Kyrkomötet ställde sig alltså bakom kostnadsramen för år 2023 på 3 359 miljoner kronor, samt planeringsramar för 2024 och 2025 på 3 408 miljoner respektive 3 368 miljoner kronor.