Advent, fasta och varför inte också skapelsetid

Gunnar Pelinka präst

Foto: Helena Linder och Channi Aland/TT

Det är oroväckande tyst i både kyrka och samhälle om ett av de största hoten mot skapelsen och mänskligheten.

”Skapelsetid” (1 september -4 oktober) är förbi. Den stund på året då kyrkorna runt omkring i vår värld hyllar och ber för skapelsens mångfald och hur Gud är i sin skapelse och samtidigt utanför, det som i teologiska sammanhang kallas för panenteism. 

Även om skapelsetid är över så är den akuta klimatsituationen inte det. Det är förvånade hur tyst det är i både kyrka och samhälle kring en av det största hot mot skapelsen och därmed mot mänskligheten.

Anita Goldman skrev en lång och initierad artikel i Dagens Nyheter den 30 oktober med titeln Vår tids viktigaste kulturfråga avgörs nu - ingen bryr sig. Artikeln handlar om COP 16 och planen för att rädda en miljon utrotningshotade arter från den sjätte massutdöendet och hur det hänger ihop med kulturell enfald. Hon menar att ”Arternas utdöende rör vid livets själva kärna”.

Alltså, från vårt kyrkliga perspektiv, handlar ”livets själva kärna” om Gud, det handlar om vår relation till Gud. Eftersom ordet religion kan härledas till latinets återknyta, handlar religion om att återknyta till vårt ursprung, vår relation till skapelsen. Därför är klimatkrisen i allra högsta grad ett teologiskt problem möjligen i dignitet med svält, folkmord, mänskliga rättigheter och rätten att få tro på Gud. Skapelsen kan ses som ett sakrament, ett tecken på Guds närvaro. Att bortse från detta är att skära av livsnerven.

För många ursprungsbefolkningar upplevs vi, i modernitetens och den filosofiska postmodernismens efterdyningar, som avskurna från livskällan själv i det att tron inte är en integrerar del av vår vardag. Vi behöver återknyta till denna livskälla och inte göra skillnad på sakralt och profant där ingen skillnad finns, allt tillhör Gud.

Från ett teologiskt perspektiv går det att försvara den uppfattningen och att det dessutom har varit så från allra första början både i den judiska och kristna gemenskapen. Läs bara John Cryssavgis bok Creation as a Sacrament. 

Läs hur Bibelns psaltartexter, Jesu egen bönbok, (89, 93, 95, 96, 97 med flera) är fyllda av vikten att respektera och förstå skapelsens alla former som en del av Guds inkarnation. Jesus Kristus är förvisso den främsta av inkarnationerna och Guds uppenbarelse för oss människor. Paulus skriver i Romarbrevet 8 hur skapelsen väntar på att bli befriad (från synd?). Därför är det också Kristus som kan befria hela skapelsen från synd och lidande. Vi som medskapare, herdar och präster för skapelsen, kan vårda och be för våra bröder och systrar i den och medvetandegöra den livsväv som skapelsen utgör och som vi är en del av.

Jag uppmanar därför kyrkans ledning att göra skapelsetid till en av kyrkoårets firningstider i dignitet med advent och fasta, med uppmaningar att under denna fem veckor långa tid uppmärksamma vår och skapelsens relation till den heliga treenigheten i predikningar, liturgik, musik och böner. 

Ge skapelsetid den teologiska och liturgiska tyngd som den har rätt till.

 

Gunnar Pelinka, präst

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Prenumerera på Nyhetsbrev

8 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Problem
Problemen hopar sig. Folkmord i Gaza och stigande temperatur över hela jorden. Dessutom en ny president. Och dessutom hela skapelsen att hålla reda på.
Per
Oh, populism! Visst är det härligt att kunna stå upp och verkligen godhetssignalera med kraft! Det är ju inte så att det gröna evangeliet dånar som domedagsbasuner i kyrkan som det är - nej, Pelinka vill ha en hel högtidsperiod! Men kör på bara. Svenska kyrkan blöder redan från tusen självförvållade sår - ett till gör inte stor skillnad.
Arbetslös
Härligt. Nya arbetsuppgifter. Ett nytt område att fördjupa sig i medan medlemmarna lämnar Svenska kyrkan.
Inte så genomtänkt
Nej - detta var ett bottennapp. Tillbaka till ritbordet.
Anna
Håller verkligen med! Detta är viktigt och genom Skapelsetid kan kyrkan uppmärksamma klimatkrisen ännu mer. Det är en fråga som engagerar och berör den yngre generationen.
Myles Allison
Visserligen är skapelsetiden, och allt miljöarbete, en viktig del av hur vi upplever, fira, och studera Guds skapelsen; och självklart ett ämne som kyrkan bor både fördjupa sig i och sprida lärdom om. Men att avskaffa en vis tid av året till detta är ju förknippad med flera nackdelar och faror. Det mest uppenbara är att, precis som advent, jul & påsk så blir detta viktiga och heltäckande arbete något vi koncentrera oss på under en viss tid av året….för att sedan knappt nämna det under resterande del av året. En annan fara är att extremister, som tyvärr finns i allting i dagens samhälle, ta fast på skapandetiden och ser det som den årstid då vi ska fira och predika om skapelsen i deras bokstavs tolkning. Detta kan lätt upplevas av allmänheten som att kyrkan ta ett långt steg tillbaka och återigen förkasta vetenskapen och istället tror bokstavligen på 7 dagars skapelsen, en platt jord osv. Myles
Per
Den yngre generationen är inte fullts så klimatapokalyptisk och miljöromantisk som den medelålders, som nästan får tårar i ögonen av rörelse när någon ungdom drabbas av "klimatångest". Generation Greta är inte de unga, utan snarare deras föräldrar - samma generation som röstat för de partier som gjort så stor skada på vårt lands gröna energiförsörjning (=kärnkraften).
Nils Ronquist
Vad vet vi om begynnelsen? Big Bang vet vi alla något om, men innan Big Bang? Det finns ett kitet tidsglapp vi inte vet något bom, eller gör vi det? Vad vet vi om klimsatförändringarnas lösning? Är det ben kemisk process så är klimatförändringasrna reversibla. i så fall finns det hopp. Det här är bland annat dessa två saker som finns i min tankevärld. Den ena en går inte att få någon lösning på den andra går det att lösa.