Debattörerna menar att vi relativiserar den kristna tron (se Kyrkans Tidning nummer 40/11) genom att inte erbjuda kyrkans medlemmar syndernas förlåtelse. Vi vill bara poängtera att vi i vår första artikel aldrig nämnde att vi ville avskaffa tanken på syndens förekomst, på en brusten mänsklighet och på syndernas förlåtelse.
replik
kyrkans identitet
Vidare skrev vi inte heller att riksdagsbeslut och rådande samhällsanda definierar Guds vilja och att utvecklingen alltid är något positivt. Vad vi däremot skrev var att vi just i fallet samkönade vigslar tyckte att kyrkomötets och riksdagens beslut samt den utveckling som dessa ledde till var av godo. Att de var ett steg på vägen mot en tydlig och inkluderande identitet av idag. En inkluderande och expanderande identitet som tog sin början redan i evangeliernas utvidgande av det utvalda folket, och som fortsatte genom Paulus missionsresor och församlingsgrundande. Visserligen kommer inte evangelium från vår samtid, men för att kunna fortsätta att expandera måste det relateras till vår samtid, annars faller det dött till marken.
Och beträffande Svenska kyrkan av idag är väl kyrkomötet – en gemenskap vald av medlemmarna i Kristi kropp - en utmärkt tolkare av relationen mellan evangelium och samtid.
All teologi är tolkning. Allt mänskligt tal om Gud utgår från mänskliga erfarenheter. Teologi handlar således inte om att döma eller om att lyda. Teologi handlar om att se människan och bemyndiga hennes relation till Gud i en kristen gemenskap. En gemenskap med den Gud som står över mänskliga gränser.
Ludvig Lindelöf
prästkandidat Göteborgs stift
Filip Stensman
prästkandidat Skara stift
LÄGG TILL NY KOMMENTAR