Försvunnen! Var är min kyrka?

Yvonne Fredriksson, Kerstin Dahlberg
Del av affisch för aktion som Sabels vänner i Utrecht ordnat. Bilden till höger från Nusseirat flyktingläger i Gaza. Foto: TT. Debattörer är Kerstin Dahlberg och Yvonne Fredriksson.

På en affisch för Sabeels vänner står Jesus vid en efterlysning med rubriken "Försvunnen. Min kyrka." Den efterlysningen behöver vi spika upp på alla kyrkobyggnader i Sverige.

Massaker efter massaker i Gaza, aldrig tidigare skådad blodsutgjutelse på Västbanken och ständiga fördrivningar av palestinier från deras hem i östra Jerusalem. Allt detta sker inför våra ögon - inget är fördolt och okänt. Solidaritetsorganisationer och studenter informerar, ordnar manifestationer och demonstrationer runt om i Sverige. Men vad gör kyrkorna: Svenska kyrkan, Katolska kyrkan, frikyrkor och kristna samfund? Ännu har inget ramaskri nått våra öron, inga krav på sanktioner, inget stöd för bojkott av staten Israel.

Sabeel är en palestinsk kristen, ekumenisk organisation och Sabeels vänner i Utrecht i Nederländerna ordnade nyligen en aktion som annonserades som en walk-out. I annonsen står Jesus utanför en kyrka och spikar upp en efterlysning med rubriken Försvunnen. Min kyrka. Om den återfinns, ring nr ….

Den efterlysningen behöver vi spika upp på alla kyrkobyggnader i Sverige och invänta svar på frågan ”var är min kyrka?”. Alla som bekänner sig som kristna bör ställa sig samma fråga som Jesus och vara lika undrande och besvikna. Omfattar inte det kristna kärleksbudskapet det lidande palestinska folket, inte ens barnen som drabbas omänskligt och okristligt i massakrer, attacker och fördrivningar från sina hem?

För att, som Israel uppgav, döda några från Hamas bombades ett helt tältläger som därmed sattes i brand och människor, inte minst barn, blev levande facklor och brändes till döds. För att frita fyra ur gisslan bombades bostadshus och hundratals personer dödades. Nyhetshändelser som toppade sändningar. Alltså inget okänt i Gaza.

Våldet på den av Israel sedan 1967 ockuperade Västbanken har ökat år för år och redan före 7 oktober 2023 kom FN-uppgifter om ”det dödligaste året”. Vad som hänt sen dess är en upptrappning av våldet. Ett kraftigt fördömande kom nyligen från  FN:s högkommissarie för mänskliga rättigheter, Volker Türk, mot det ökade våldet på Västbanken. Över 500 palestinier har dödats av israeliska säkerhetsstyrkor och bosättare sedan 7 oktober förra året. – Som om de tragiska händelserna i Israel och sedan Gaza under de senaste åtta månaderna inte räckte, utsätts också människorna på den ockuperade Västbanken för dag efter dag av aldrig tidigare skådad blodsutgjutelse, sade Türk i ett uttalande som tidningen Global refererar.

Samtidigt meddelar den israeliska fredsorganisationen Peace Now att över 80 palestinska familjer i det annekterade östra Jerusalem hotas av fördrivning genom rättsprocesser som drivs av israeliska bosättare. Alla israeliska bosättningar på ockuperad mark är olagliga.

Allt finns tillgängligt i medier för den som inte väljer att blunda. Jesu fråga är högst befogad: Var är min kyrka?  Vi väntar alla på ett ramaskri som hörs världen över.

Yvonne Fredriksson, Råå
Kerstin Dahlberg, Maglehem,