Gaza och Israel måste få vapenvila

Arne Bengtsson Författare

Foto: Tsafrir Abayov

Slutreplik. Den som vill både palestinier och israeler väl måste verka för omedelbar vapenvila och en kommande tvåstatslösning.

SLUTREPLIK

"Vill vi stämma in i den kör av judehatare som omger Israels gränser?" Det frågar Hasse Jonsson efter min text Sluta bomba civila i Gaza!

Svaret på frågan är naturligtvis nej. Vår uppgift som kristna är att försvara oskyldiga offer. Att ha förbarmande med sårade, sjuka och hemlösa.

Vår kallelse är att värna om de svaga, de föräldralösa, de sörjande. Som Bibelns profeter  gjorde. Som Jesus gjorde. Då krävs klarsyn. Vi måste se igenom den politiska propaganda, som stämplar nästan alla Israels kritiker som antisemiter. Vi måste kunna skilja mellan antisemitism och sakligt underbyggd kritik mot en förödande krigsstrategi.

Alla civila i Gaza är inte mänskliga sköldar. De flesta av tiotusentals döda palestinier hade inte med kriget att göra. Och om vi värnar om Israel, måste vi lyssna till de krafter i landet, som kräver ett avtal om gisslan och ett slut på kriget. "De som värderar gisslans och den palestinska civilbefolkningens liv högre än att 'utplåna Hamas' ", som Anders Carlberg skriver i Dagens Nyheter.

Fortsatt krig kan inte utplåna Hamas. Men det leder till obeskrivligt palestinskt lidande, till sämre säkerhet för Israel och till mer antisemitism i världen.

Den som vill både palestinier och israeler väl måste därför verka för omedelbar vapenvila. Och kommande tvåstatslösning. "Bara så finns det en ljus framtid för Israel. Bara så kan den antiisraeliska stormen lägga sig", skriver Anders Carlberg, före detta ordförande i judiska församlingen i Göteborg.

Svenska kyrkans biskopar har vädjat om att Hamas ska sluta beskjuta civila israeler. I tio hemska krigsmånader har vi väntat på att de ska säga till Israel: Sluta bomba civila i Gaza! Finns det någon av biskoparna som är beredd att säga det?

Arne Bengtsson, författare och medlem i Svenska kyrkan

Iakttagare
Sluta bomba civila i Gaza! Finns det någon av biskoparna som är beredd att säga det? Svaret på frågan är som alla kan se ett stort NEJ!