Sluta bomba civila i Gaza!

Arne Bengtsson Författare
Bild från Khan Younis, södra Gaza, efter ett israeliskt anfall den 13 juli. Foto: TT

Det biskopsmötet inte sade...

Hamas barbariska blodbad den 7 oktober 2023 dödade 1 163 människor i Israel, bland dem 39 barn.

253 personer kidnappades. Fortfarande hålls över hundra israeler som gisslan i Gaza.

Mot dessa krigsbrott måste Israel försvara sig. Det är en plikt inför det egna folket.

Den plikten har Benjamin Netanyahus regering svikit genom en krigsstrategi som försvårat frigivning av gisslan, förvärrat Israels osäkra läge, ökat stödet för Hamas, dragit regeringen inför internationell domstol och utlöst protester mot Israel i hela världen.

Den som vill Israel väl måste vädja: Sluta bomba civila i Gaza!

Under krigets nio månader har civila palestinier i Gaza kastats ner i en avgrund av lidande, en malström av mänsklig misär. De orden kommer från FN:s Sigrid Kaag, humanitär koordinator för Gaza.

Enligt FN har långt mer än 10 000 barn och kvinnor dödats. Rädda barnen beräknar att ytterligare minst 5 000 barn har begravts under ruinerna och över 17 000 barn förlorat sina föräldrar eller kommit bort från sina familjer.

Det har skett i flygbombning och artilleribeskjutning av hem, skolor, sjukhus, moskéer, kyrkobyggnader, bagerier, tältläger, gator, torg.

Den som vill mänskligheten väl måste kräva: Sluta bomba civila i Gaza!

Men det kräver inte Svenska kyrkans biskopsmöte.

I sitt enda uttalande om kriget har biskopsmötet sagt att Hamas måste sluta beskjuta civila men har inte krävt motsvarande av Israel.

De tusentals dödsoffren i Gaza är i strid med internationell rätt. Det konstaterar biskopsmötet. Ändå kräver biskoparna inte bombstopp mot civila i Gaza.

Det är ologiskt. Och det är ett svek. Ett svek mot Gazas barn och mot kyrkans kallelse.

Politisk försiktighet väger tyngre än det profetiska uppdraget att värna de skyddslösa och hjälplösa.

För sin lyhördhet mot Israel fick biskopsmötet lovord från Benjamin Netanyahus sändebud i Stockholm. Uttalandet var ett föredöme, enligt ambassadören.

Det var naturligtvis inte bara fördömandet av Hamas och uppmaningen att släppa gisslan som ambassadören var nöjd med.

Biskoparna höll inne med det moraliska krav som måste ställas på Israels regering och militär: Sluta bomba civila i Gaza!

Biskopsmötets ord var ingen misslyckad formulering. Skrivningen var väl genomtänkt med uppenbara politiska överväganden, som biskopsmötet inte har ändrat efter mer än ett halvår. Trots kritik inom kyrkan, trots debattartiklar, trots personliga brev till samtliga biskopar.

Därmed hamnade biskopsmötet på samma sida som Israels regering.

På den andra sidan står FN, Röda korset, Rädda barnen, rader av biståndsorgan och de palestinska kristna kyrkorna.

De har desperat krävt stopp för bomber som i nio månader hemsökt Gazas barn och kvinnor. För dem som står mitt i krigets verklighet är kravet självklart: Sluta bomba civila i Gaza!

Att kräva stopp för Israels dödande av Gazas barn är inte antisemitism eller stöd till Hamas. Men Benjamin Netanyahus och hans regerings  skrämseltaktik har hindrat många politiker och kyrkoledare att göra sin mänskliga och anständiga plikt. Att kräva slut på bombningar av civila i Gaza.

Det har bidragit till att det omänskliga lidandet pågått i nio månader. Varje dag har jag sett det i TV och på nätet. Små människospillror som dör, lemlästas eller flyr bland ruinerna. Som ingenstans är säkra. Som bombas i hem, sjukhus, skolor, brödköer, i bilar, på åsnekärror.

Jag känner förtvivlan och sorg. Och djup besvikelse över Svenska kyrkans biskopsmöte, som står fast vid sitt uttalande. Som inte kräver slut på dödliga bombningar av tusentals barn i Gaza. Bombningar som föraktar judisk och kristen moral och bryter mot folkrätten.

Jag längtar efter modiga kyrkoledare. Biskopar som vågar dra på sig Israels vrede, så som FN-chefen gjort. Eller som Bibelns profeter gjorde, när de försvarade faderlösa och änkor mot våldet.

Arne Bengtsson
Författare och medlem av Svenska kyrkan

Taggar:

Gaza