Kyrkans uppgift är inte att ta politisk ställning i denna konflikt

Marie Arnesdotter förtroendevald och kyrkomusiker i Svenska kyrkan

Propalestinsk demonstration i samband med Eurovision Song Contest i Malmö, maj 2024. Foto: Terje Bendiksby

Tongivande personer har uttalat sig om att Svenska kyrkan på olika sätt ska ta politisk ställning i denna konflikt, vilket skulle vara djupt olyckligt.

Efter Hamas terrorattack, ja pogrom, där 1200 personer mördades den 7 oktober 2023, och gisslantagandet av 252 civila israeler och andra som vistades i landet är ingenting sig likt.

På Gazaremsan rasar ett krig som skördat många tiotusentals dödsoffer. Människor svälter, lever i skräck och har ingenstans att fly där de kan känna sig säkra. Fredssamtal och en tvåstatslösning är förhoppningar som börjar kännas alltmer avlägsna i en orolig och polarisera tid. Ändå är det dessa förhoppningar vi bör hålla fast vid som mål och navigera efter.

Samtidigt behöver vi vara ödmjuka inför det faktum att vi inte sitter inne med all information och kunskap om detta krig och de konflikter som ligger till grund för det. Många av oss här i Sverige har ytterst liten eller ingen erfarenhet alls av hur det är att befinna sig i en krigszon eller tillhöra en förföljd minoritetsgrupp. Men vi har kanske vänner och bekanta som har just sådana erfarenheter, inte minst bland våra judiska och muslimska vänner.

Tongivande personer inom Svenska kyrkan har uttalat sig med uppmaningen att Svenska kyrkan på olika sätt ska engagera sig och ta politisk ställning i denna konflikt, vilket enligt min uppfattning skulle vara djupt olyckligt om så skedde. Hur människor väljer att engagera sig politiskt som privatpersoner är en sak, men Svenska kyrkan är ett kristet trossamfund och en idéburen organisation som med glädje och stolthet får kalla sig folkkyrka.

Det som förenar de kyrkotillhöriga är det som ligger till grund för kyrkans existens, nämligen det kristna kärleksbudskapet. I den oroliga tid vi lever i kan kyrkan utbilda, främja samexistens, solidaritet och goda samtal mellan olika människor som bor, verkar och lever här. Med andra ord förebygga och stävja rasism, antisemitism, islamofobi, homofobi och andra fördomar.

Eftersom Svenska kyrkan primärt inte är en politisk organisation utan ett kristet trossamfund har kyrkan en nyckelroll att spela i vårt samhälle. Den uppgiften bör vi ta vara på med stort allvar.

Marie Arnesdotter, förtroendevald och kyrkomusiker i Svenska kyrkan