Nu hoppas vi på en gemensam väg framåt

Gunnel Borgegård, Morton Narrowe nuvarande och tidigare ­styrelseordförande i Samarbetsrådet för judar och kristna

Nu gläder vi oss åt att Åke Bonnier, Mikael Mogren, Sören Dalevi och Jesper Svartvik aktualiserar Guds vägar och hoppas och ber att de ska bli lyssnade till.

Vart tog Guds vägar vägen? är rubriken på en viktig artikel i Kyrkans Tidning nr 38/2021. Det är en fråga som vi också ställt oss. Många gånger.

När samtalsdokumentet Guds vägar antogs av kyrko­mötet 2021 hoppades och ­trodde vi att dokumentet inte bara skulle leda till förnyade och fördjupade samtal inom Svenska kyrkan utan också till en förnyelse och en intensifiering av den judisk-kristna dialogen. Därav blev inte mycket.

Nu gläder vi oss åt att Åke Bonnier, Mikael Mogren, Sören Dalevi och Jesper Svartvik aktualiserar Guds vägar och hoppas och ber att de ska bli lyssnade till och också att vi tillsammans ska kunna arbeta med de viktiga frågor som Guds vägar väcker och finna en gemensam väg framåt.

Gunnel Borgegård, Morton Narrowe