Ska kyrkomötet fördöma Israel?

Lennart Sacredeus, Stefan Sturesson Kristdemokrater i Svenska kyrkan
Kyrkan har naturliga band med det Heliga Landet och bör inte ta ensidig ställning i en komplicerad konflikt, skriver debattörerna.

Vänsterpartiet i Svenska Kyrkan (ViSK) vill att kyrkomötet ställer sig bakom FNs internationella domstols fördömande av Israels ockupation och systematiska kränkningar av palestinierna.

Motionärerna tycks tro att den internationella domstolen står för sanning och rättvisa och att Israel, inte Palestinas ledarskap (Hamas och Fatah), är en förbrytarstat värd att fördömas.

Den så kallade internationella domstolen i Haag (ICJ), är tyvärr inte en objektiv opartisk domstol. De är ett politiskt tillsatt FN-organ som gärna fördömer Israel, men inte riktar fördömanden mot världens värsta skurkstater, som Nordkorea, Iran m fl. Att domstolen jämställer en stat, som försvarar sig mot terror, med terrorism är anmärkningsvärt. Detta sänker domstolens trovärdighet i framtida domar. Sydafrikas anmälan till ICJ att Israel begått folkmord i Gaza har ännu inte lett till någon dom. Frågan utreds och kan ta flera år att avgöra. Men ViSK är snabb med att hänvisa till ICJ när de begär Svenska kyrkans fördömande av Israel.

Det finns ett annat FN-organ som också fäller domar över Israel, nämligen FNs människorättsråd, som har företrädare för flera diktaturstater i sin ledning, och som gärna fördömer Israel men tiger om alla de länder som verkligen kränker de mänskliga rättigheterna. I rådet sitter länder som Kina, Ryssland, Kuba, Libyen, Saudi-Arabien, repressiva diktaturregimer som sätter sig till doms över fungerande demokratier.

Det är uppenbart att de som står bakom motionen brister i insikter om de verkliga förhållandena i Mellanöstern. Israel, den enda demokratiska staten i Mellanöstern, har alltsedan sitt bildande stått bakom en tvåstatslösning, alltså en stat för palestina-araberna vid sidan av Israel. Att Israel fortfarande ockuperar vissa delar av Västbanken beror ju på att den palestinska sidan konsekvent vägrat att acceptera alla förslag till fredsavtal. Självklart vore det fantastiskt om fred kunde slutas mellan Israel och palestinierna, men med nuvarande företrädare – Hamas i Gaza och Fatah på Västbanken – saknas förutsättningar för ett fredsavtal. Båda rörelserna verkar för att eliminera den judiska staten – det framgår av deras motto ”From the river to the sea, Palestine will be free”. Det här är ren antisemitism, den judiska staten ska utplånas.

Frågan är varför en kyrka över huvud taget ska behandla en motion av den här typen? Kyrkan är ingen politisk organisation, den finns där för människorna, inte minst för dem som är drabbade av krig. Kyrkan har naturliga band med det Heliga Landet och bör inte ta ensidig ställning i en så komplicerad konflikt. Kyrkan borde väl hellre kräva att Hamas slutar att bekämpa Israel, så att lidandet i Gaza kan få ett slut.

Mycket kan sägas om Israel, men det är den enda judiska staten i världen, den enda staten som kämpar för judars liv och säkerhet. Den är demokratisk, och har över två miljoner medborgare som inte är judar, men som ändå åtnjuter samma medborgerliga rättigheter. Det illustrerades nyligen när en beduin i gisslan befriades, och hela Israel med presidenten i spetsen gladdes över befrielsen. På samma sätt kan vi som inte är judar, glädjas över att Israel finns. Hade Israel funnits före andra världskrigets utbrott hade många fler judar kunnat räddas undan Förintelsen. Kyrkomötet bör avslå motionen.

Lennart Sacredeus
Stefan Sturesson
Kristdemokrater i Svenska Kyrkan (KR), Västerås stiftskrets

Lisa
Nu är det väl Israels ockupation en ska fördöma, inte Israel. Och ockupationen är knappast ett försvar emot terrorism.
Etisk kompassinnehavare
Att fördöma ett folkmord på tiotusentals gazabor borde inte vara något problematiskt för Svenska kyrkan.