Vädjan till Israel och Hamas i vår kyrkas namn

Arne Bengtsson, Anne Sörman, Britt Björneke, Erika Sjödin, Gudrun Ahlgren, Hanna Johansson, Lars Bruno Andersson, Lotta Torstensson, Lydia Fransson, Marie Buhr, Mona Olsson, Nathalie Olivefalk, Sven Lindblom och Vicktoria Bagi

Foto: Jehad Alshrafi

Sluta bomba civila, sluta med mänskliga sköldar, släpp gisslan, ingå vapenvila!

Vi är medlemmar och medarbetare i Svenska kyrkan, som ber, vädjar och ropar att det ofattbara mänskliga lidandet  i Gaza måste få ett slut. Vi känner förtvivlan främst över hundratusentals barns öde. De dödade, sårade, sjuka, hemlösa, livrädda och undernärda barnen,

I vår kyrkas namn, i mänsklighetens namn, i livets och förnuftets namn manar vi därför Israel att upphöra med bombningar och beskjutning mot civila. Vi manar både Hamas och Israel att släppa all gisslan och sluta utnyttja civila som mänskliga sköldar.

Fördrivning och tvångsförflyttning av palestinier måste upphöra. Fri tillgång måste ges till vatten, mat, mediciner och all humanitär hjälp.

Vi begär av Israel och Hamas att ta mänskligt och politiskt ansvar i ett avtal om eldupphör med slut på Israels ockupation av Gaza.

Vi känner särskild solidaritet med den krigsdrabbade och förföljda kristna minoriteten i Gaza och på den olagligt ockuperade Västbanken.

Vi manar till respekt för internationell rätt och fördömer krigsbrott och brott mot mänskligheten, som Hamas och Israel begått.

Israel måste efterleva Internationella domstolens (ICJ) beslut från 24 maj 2024 att stoppa sin militära offensiv i Gaza.  Vi talar för många medlemmar i Svenska kyrkan, när vi kräver permanent vapenvila följd av förhandlingar om en kommande tvåstatslösning.

Arne Bengtsson, medlem i Örnsköldsviks församling
Anne Sörman, präst i Botkyrka församling