6 tips: Så utvecklar du din barnkör

Höstens barnkörsatsning med tre inblandade församlingar heter ”Wow, vad du kan skapa”. Den finns tillgänglig digitalt via Allerums församlings Lunds stifts hemsida. Foto: Johanna Öhman

Låt barnen vara med i hela skapandeprocessen. Göra texter, påverka hur musiken ska framföras, hitta på koreografi. Då blir resultatet bättre och barnen stoltare. Det har musikpedagogen Christian Backe, Uppåkra församling, kommit fram till i sitt arbete med barnkörer.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Höstens barnkörsatsning med tre inblandade församlingar heter ”Wow, vad du kan skapa”. Den finns tillgänglig digitalt via Allerums församlings Lunds stifts hemsida. Foto: Johanna Öhman

När Christian Backes son var sex år började han plötsligt ställa frågor om himlen. Fick man spela fotboll där, gick det att äta semlor? Det satte i gång pappans tankar på att barns existentiella funderingar skulle kunna föda nya texter och musik.

– Det finns många böcker för barn men inte så mycket musikmaterial. Jag kände att det här ville jag utveckla, säger Christian Backe.

Han kontaktade Kerstin Hesslefors Persson, kyrkoherde i Allerums pastorat. Tillsammans bestämde de att han skulle prata med sina grupper och körer för att samla in barnens tankar. Sedan skulle hon skriva sångtexter som han satte musik till.

Genom åren har det blivit tydligt för Christian Backe att barnen kan bli delaktiga på allt fler sätt i hela den musikaliska skapandeprocessen, från ax till limpa. I det arbetet har han tagit vara på både bättre och sämre erfarenheter från sin egen barndom – samt använt sig av yrkesmässiga idéer som han själv fått eller återbrukat från kollegor.

Här är några tips för kyrkomusiker och musikpedagoger som vill utveckla samarbetet med sina körbarn. Tips för dig som skriver egna texter och musik eller vill starta projekt ihop med andra som gör det.

1 Prata med barnen först
Ta vara på barnens idéer och tankar om himmel, sorg och andra existentiella frågor. Foto: Janerik Henriksson/TT

Skapa musikmaterial för barnkörer och låt barnen vara med och bygga grunden. Sätt dig ner och prata med barnkören och kyrkans juniorer. Anteckna barnens tankar, som blir basen för den som ska skriva sångtexterna.

Texterna kan handla om till exempel sorg och himmel, årstider och skola. Barnen får sedan tillfredsställelsen att känna igen sig i de färdiga sångerna.

– När vi pratade om himlen frågade jag: ”Om vi tänker oss att himlen finns, hur hoppas ni det ser ut där?” Då kom massor av idéer och tankar, och de triggade varandra i sin fantasi. Ett barn sa: ”Jag ser en stor port som öppnas”. En annan sa: ”Man glider in med en båt”.

– Sedan pratade vi om saknad och tröst. Hur vill du bli tröstad och hur kan du trösta andra?

2 Skriv musik på barnens nivå – men gör plats för utmaningar
Skriv gärna musik i olika genrer så barnen får prova på. Foto Getty, Lars Rindeskog

När du ska tonsätta texterna, lyssna på orden och försök hitta en klang som passar till dem. Det gäller att hitta en balans när du komponerar. Tänk på att det som du själv tycker är för naivt troligtvis kommer att uppfattas på samma sätt av barnen.

Utgå från den svårighetsnivå där din egen kör befinner sig. Men lägg in några utmaningar – kanske några takter där de får prova på att sjunga i stämmor. Låt dina körbarn testa olika musikstilar.

– Jag försöker få en genrebredd i det jag skriver så att en del sånger till exempel påminner om folkmusik, en del klingar lite mer modernt.

3 Låt barnen påverka det musikaliska uttrycket
Ska vi sjunga snabbare här, svagare där? Barnen har ofta bra synpunkter. Foto: Getty

När det är dags att börja öva in sångerna, våga ta ett steg tillbaka som körledare och lämna utrymme för barnen. Bjud in dem med frågor: Vilket tempo tycker ni vi ska ha på det här? Ska vi sjunga det här starkt eller svagt?

– Barnen får vara med och forma uttrycket. Det är så spännande att vara med på den resan. När jag skapat en sång har jag kanske tänkt något från början, men det blev inte så eftersom barnen gav musiken en ytterligare dimension. De ville att vi skulle dra upp tempot eller att vi skulle sjunga starkt på ett parti som jag föreställt mig svagt. Och det passade bättre!

Peppa också barnen genom om att påminna dem om att det här är deras sånger och att de är de allra första som sjunger dem. Det skapar en speciell känsla i körarbetet och barnen känner sig unika.

4 Var gärna två som leder kören tillsammans
En fördel för de församlingar som kan är att vara två som leder kören tillsammans. Foto: Thomas Olsson, Lennart Månsson

Har du turen att jobba i en församling som satsar resurser på sina barnkörer, finns det många fördelar med att vara två som leder kören tillsammans.

– På många ställen satsas det på vuxenkörer medan barnkörer hamnar i skymundan. Men i vår församling har vi möjlighet att vara två som leder barnkörerna tillsammans, min kollega Christina Willstedt och jag. Vi har haft förhållandevis många pojkar i körerna. Kanske har det påverkat att en av körledarna varit man.

Andra fördelar med att vara två ledare är att den ena kan spela piano medan den andra dirigerar eller spelar flöjt eller trumma. Det skapar en större ljudbild, vilket gör barnen mer inspirerade.

5 Involvera så många som möjligt
Låt barnen göra en enkel koreografi eller delta med instrument som fiol eller orgel. Foto: Getty, Mikael M Johansson, Göran Tonström

Kollegor som involverat så många som möjligt i sina projekt har inspirerat Christian Backe. Finns det barn i kören som dansar, fråga om de vill vara med och skapa en enkel koreografi.

– När jag var liten var min körledare bra på att fråga om det fanns någon som spelade ett instrument. ”Elsa, vill du spela en fiolstämma till den här sången?” Det har jag också försökt att göra.

Om det finns orgelelever i församlingen eller grannförsamlingen, försök få med dem att spela till barnkören.

– Men det förutsätter att det finns en repertoar, och musik för barnkör och orgel är det ont om. Så min stora förhoppning är att fler ska börja skapa musik för barnkör och orgelelever.

Engagera gärna professionella instrumentalister så att barnen får uppleva fler instrument. Om ni sätter upp en barnmusikal, kanske juniorerna kan måla bilder till en konstutställning på samma tema. Då kommer också fler föräldrar till kyrkan.

6 Ta vara på bibelberättelserna
Om ni sätter upp musikaler, gör det i litet format så att bibelberättelserna inte kommer i skymundan. Bild: Getty

Skapa bibelbaserade minimusikaler med tre–fyra sånger som ryms inom predikan. Inte jättestora musikaler där ni drunknar i frågor om rekvisita och scenografi.

– Jag började sjunga i barnkör som femåring men fick inte bibelberättelserna med mig. Det är ett hål jag vill fylla för mina egna körbarn.

– Med minimusikaler, där rekvisitan hålls väldigt enkel och avskalad, kommer inte Bibelns berättelser i skymundan. Vi har gjort såna små musikaler om Noomi och Rut, om Paulus och om skapelsen.

Fakta: Christian Backe och barnkörer i Uppåkra församling

Fyra barnkörer i Hjärup och en barnkör som är kopplad till Tottarps skola.

Körbarnen håller under coronapandemin två meters avstånd på övningarna, som sker med öppna fönster. Tappet på körbarn är trots detta stort, eftersom många föräldrar är rädda för smittan.

Församlingens barnkörer leds gemensamt av kyrkomusikern Christina Willstedt och musikpedagogen Christian Backe.

Christian Backe, (Kristian Smedjebacks foto ovan), är den som delat med sig till KT av sina barnkörtips. Han har haft sin tjänst sedan 2014, jobbade tidigare i Maria Magdalena kyrka i Lund och är utbildad i Norge och Danmark.