TV: Konstmöten i kyrkorummet

Med rader ur Psaltaren ”Ge mig ny glans åt mina ögon” inledde Bottna församling i norra Bohuslän ett projekt förra hösten där konst möter kyrkorummet. Ett projekt som har blivit otroligt uppskattat.

Under hösten 2014 och våren 2015 bjöds åtta konstnä­rer in för att under varsin kväll och med varsitt konstverk ta plats i kyrkorummet. Där fick de hålla en fö­reläsning eller ett så kallat ”Artist talk”, över valfritt ämne. Den inbjudna konstnären valde också musik som framfördes.

I en film gjord av Birgitta Lagerlund möter vi nu fyra av konstnärerna under arbetet inför konstmötet och i mötet med publiken.

I Kyrkans tidning i mars 2015 berättade projektledaren Catharina Göransson att hon såg det här som en process som sträcker sig in i framtiden.

– Ett hopp om att det ska skapas ett förtroende mellan dem som verkar i kyrkan och de många konstnärer som bor och verkar i områ­det men som kanske inte har sina rötter här som så många i församlingen har, säger Catharina Göransson.

Sara From