Tiden har huvudroll i kyrkospel

Alla säger att de inte har tid, men tid är ju det enda vi har. Det är en nyckelmening i årets kyrkospel i Lunds domkyrka. I går hade dramat premiär.

Skådespelarna är klädda i gult, orange och rött. De sjunger, dansar och agerar.

I går var det premiär för kyrkospelet "Har du tid?" i Lunds domkyrka som handlar om människans relation till tiden – den som både rusar och står stilla.

– Premiären gick bra. Jag tycker att intresset var stort, säger Josefin Gustafsson Andersson, präst och liturg i kyrkospelet.

Till Lunds stift säger författare till kyrkospelet Liv Elf Karlén att hon är förvånad över hur känslomässigt drabbande ämnet tid är. Hon konstaterar också att vi i dag oftast är fokuserade på nuet vilket det finns risker med:

– Det är så lätt att vi blir historielösa. Varför är vi så nedsänkta i nuet? Hur kan vi glömma så fort? När vi börjar tumma på människovärdet är det illa, säger Liv Elf Karlén.

Föreställningen spelas vid tretton tillfällen, nästa gång är i morgon tisdag 9 augusti. Sista chansen att se kyrkospelet är den 19 september.

Regissör för kyrkospelet är Lotten Roos. Musiken är nyskriven av Jens Ulvsand och Olof Göthlin.

Elisabet Sandberg