Halofenomenet i målning i Storkyrkan

I morse syntes en rund ljusring kring solen i Stockholmsområdet. Det var en så kallad halo – exakt samma fenomen som avbildas i en känd målning i Storkyrkan i Stockholm.

Ett så kallat halofenomen kunde någon timme efter soluppgången ses tydligt på himlen i bland annat Stockholmstrakten i morse. Det såg ut som en lite regnbågsaktig, stark ljusring, med två "bisolar" på vardera sida om solen.

Fenomenet uppstår när solljuset bryts och reflekteras i iskristaller som svävar i atmosfären. Iskristallerna fungerar som prismor.

I dagarna har det varit bra läge för en halo, säger Sofia Söderberg, meteorolog på SMHI, till TT.

- Det klara kalla vädret, med fukt som bildar iskristaller har varit gynnsamt, säger hon.

I Stockholms domkyrka finns en känd målning från 1600-talet som berättar om exakt samma fenomen.

- I dag ser vi halofenomen som ett astronomiskt fenomen. På 1500-talet såg man på himlakropparna med andra ögon. Halofenomenet då var ett stort antal vädersolar som visade sig samtidigt och då tolkade man det som ett järtecken, det vill säga att Gud var ond på maktutövaren Gustav Vasa, säger Kristina Ljunggren kaplan i Storkyrkan.

Oljemålningen Vädersolstavlan är den första kända bilden av Stockholm och visar hur stora ljusringar framträdde på himlen på morgonen den 20 april 1535. På tavlan står texten: "Anno Domini 1535. Den tjugonde april ungefär från klockan sju till nio förmiddagen syntes i Stockholm på himmelen sådana tecken. Taflan har renoverats anno 1636, 1885, 1907."

Senare undersökningar har visat att målningen i kyrkan troligen gjordes omkring 1630.

Elisabet Sandberg