Nu planeras kommunikationssatsningen inför nästa års kyrkoval. Precis som vid tidigare val är tanken att det ska bli en gemensam satsning där församlingar, stift och den nationella nivån krokar arm för att nå ut så brett som möjligt.
- Vårt uppdrag är att kratta manegen och se till att kännedomen om valet blir jättehög, säger Pia Dahlén, kommunikationschef på Svenska kyrkan.
Stor satsning på en grupp
Hon menar att det i dagens medievärld är en stor utmaning att nå alla grupper och åldrar. För första gången satsar Svenska kyrkan därför särskilt på att nå en specifik grupp: förstagångsväljare. Det kommer att göras satsningar i kanaler som Youtube, Snapchat och Tiktok. Även den digitala brevlådan Kivra kommer att användas.
- Vi vet att unga läser det de får i den brevlådan i högre utsträckningen än de läser postala utskick, säger hon.
Inför valen 2017 och 2021 väckte Sverigedemokraterna och Alternativ för Sveriges medverkan mycket uppmärksamhet, vilket med stor sannolikhet bidrog till det rekordhöga deltagandet.
Inte en påverkanskampanj
Pia Dahlén berättar att undersökningar visar att många väljare motiverades att rösta av det som de ansåg vara demokratiska skäl. Men hon betonar att kyrkans informationsmaterial är helt neutralt i förhållande till de olika nomineringsgrupperna, och inte propagerar för någon kyrkopolitisk linje.
- Vi agerar inte politiska strömningar och det är inte en påverkanskampanj vi ska genomföra, säger hon.
Huvudbudskapet i informationskampanjen kommer att vara ”rösta för en ljusare framtid”.
Vad betyder det egentligen?
- Det får man utforska själv, vad det betyder för var och en. Vi vill skapa nyfikenhet och intresse för kyrkan, sedan får man gå till nomineringsgrupperna med specifika frågor, säger hon.
Nationell nivå har en budget på nio miljoner kronor för informationssatsningen. Församlingar och stift kommer också att skjuta till pengar, men hur mycket det blir är i dagsläget inte klart.
- I förra valet samlades lika mycket pengar ihop i stift, församlingar och pastorat som nationell nivå lade vilket gjorde att vi kunde nå ut väldigt långt. Så vill vi fortsätta jobba, säger hon.
Kan leda till utträden
Inför kyrkovalet 2021 hade 96 procent av Svenska kyrkans medlemmar kännedom om att de kunde rösta i valet. Pia Dahlén hoppas nå upp till lika höga siffror igen.
En effekt av informationskampanjen är att somliga påminns om att de är med medlemmar. I vissa fall leder detta till utträden.
- Det är något som sker årligen när folk får sitt deklarationsbesked, och så är det varje kyrkovalsår. Så kommer det nog att bli nästa år också.