Regeringen går vidare med etableringsstopp

Regeringens utredare Lars Arrhenius och utbildningsminister Anna Ekström (S) tar emot utredningen om konfessionella inslag i skolväsendet under en pressträff i Rosenbad i Stockholm. Foto: Marko Säävälä / TT

Ett förbud mot nya religiösa friskolor kan strida mot grundläggande fri— och rättigheter.

Men regeringens mål är fortfarande att införa ett etableringsstopp.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Regeringens utredare Lars Arrhenius och utbildningsminister Anna Ekström (S) tar emot utredningen om konfessionella inslag i skolväsendet under en pressträff i Rosenbad i Stockholm. Foto: Marko Säävälä / TT

Uppdaterad

Ett stopp för nya konfessionella friskolor finns med i januariavtalet mellan S, MP, C och L. Men regeringens utredare Lars Arrhenius pekar på svårigheter med en sådan åtgärd.

- Det finns vissa utmaningar när det gäller grundläggande fri- och rättigheter, säger han.

Utbildningsminister Anna Ekström (S) ser däremot utredningens betänkande som en bra grund att gå vidare på.

- Min avsikt är att lägga fram ett förslag om etableringsstopp för nya konfessionella skolor, som följer de internationella åtaganden som Sverige ingått, säger hon.

Enligt Europakonventionen har föräldrar rätt att välja utbildning till sina barn som överensstämmer med familjens religiösa övertygelse, konstaterar utredningen. Ett etableringsstopp riskerar därmed att bli diskriminerande mot exempelvis dem som bekänner sig till en annan religion än de som finns representerade i friskoleväsendet i dag.

Utredningen betonar samtidigt att det enligt Europadomstolens utslag finns situationer när en särbehandling från statens sida kan vara motiverad. Men det förutsätter att det finnas ett godtagbart skäl.

Ett sådant skäl skulle kunna vara att minska segregationen. Men det är inte självklart att ett etableringsstopp kan ses som en lämplig eller välavvägd åtgärd för att komma tillrätta med detta problem. I betänkandet noteras att en (1) procent av landets grundskoleelever går i konfessionell friskola.

Ett annat skäl skulle kunna vara att skolorna utmärker sig i form av låga betyg, mycket kritik från Skolinspektionen eller vantrivsel bland eleverna. Enligt utredningen går det dock inte att peka ut några generella problem på skolor med konfessionell inriktning "av den digniteten att dessa ensamma kan utgöra ett sådant angeläget eller trängande allmänintresse som kan motivera ett etableringsstopp."

Juristen Lars Arrhenius har på regeringens uppdrag utrett nya regler för friskolor med konfessionell inriktning. Arkivbild. Foto: Lars Pehrson / SvD / TT, Pontus Lundahl/TT

Utredningen lägger trots invändningarna fram ett förslag om att införa ett etableringsstopp i skollagen som ska gälla från sommaren 2023. Det ingick i direktiven från regeringen.

Utredaren Arrhenius påpekar att det blir Europadomstolen som kommer att göra den slutliga bedömningen av om ett sådant etableringsstopp bryter mot Europakonventionen.

Ett etableringsstopp enligt förslaget skulle även innebära att de som redan driver konfessionella friskolor i dag inte skulle kunna expandera som andra friskolor, inte byta ort eller ägare. Detta riskerar att begränsas i den grundlagsfästa näringsfriheten, resonerar utredningen.

Utbildningsministern tror inte att sådant etableringsstopp skulle leda till att befintliga konfessionella friskolor lägger ned sin verksamhet.

- Avsikten har inte varit att ta bort existerande konfessionella friskolor, säger Anna Ekström

Socialdemokraterna ursprungliga inställning har varit att alla konfessionella friskolor, även de redan befintliga, bör förbjudas.

Ekström kallar etableringsstoppet för enbart nya skolor som en väl avvägd kompromiss mellan de fyra partierna bakom januariavtalet.

- Det är en lagom väg att gå, säger hon.

Det föreslagna etableringsstoppet skulle inte omfatta förskolor.

- Någonstans ska gränsen dras, säger Ekström.

Enligt utredningen skulle det sannolikt räcka med skärpta villkor och skärpt tillsyn för att komma tillrätta med brister och problem hos konfessionella friskolor.

Utredningen föreslår att alla friskolors ägare och ledning ska prövas utifrån ett demokrativillkor. De som vill starta friskola ska diskvalificeras om det finns särskild anledning att anta att dessa kommer att utöva våld eller hot, diskriminera eller kränka barn eller elever. Detsamma ska gälla om personerna motarbetar det demokratiska styrelseskicket eller på något sätt försvarar, främjar eller uppmanar till våld, hot, diskriminering eller antidemokratiska handlingar.

Det är en grannlaga uppgift att granska huruvida demokrativillkoret uppfylls, tillstår Arrhenius utredning. Men det kan exempelvis innebära att granska vad de aktuella personerna publicerat på webbplatser eller sociala medier eller vad de sagt i intervjuer om sådant som kan påverka skolverksamheten.

Liberalerna driver på för ett etableringsstopp och partiets utbildningspolitiske talesperson Roger Haddad tycker inte att det finns anledning att släppa det kravet på grund av utredningens invändningar.

- Vår målsättning är ett etableringsstopp, säger Haddad.

Han vill både ha ett etableringsstopp och skärpta villkor så att det blir lättare att dra in en skolas tillstånd.

- Vi har sett skolor som bidrar till segregation och motverkar viktiga värden som demokrati och jämställdhet, säger han.

Anna Lena Wallström/TT

Peter Wallberg/TT

Fakta: En procent av grundskolans elever

Detta läsår går drygt 9 400 elever på en konfessionell grundskola, enligt Skolverkets skolenhetsregister. Det motsvarar knappt 1 procent av grundskolans elever.

I registret är 72 skolor noterade som konfessionella. De skiljer sig mycket åt sinsemellan vad gäller storlek, elevsammansättning, lärarkompetens och studieresultat.

Majoriteten av dessa registrerat konfessionella skolor är kristna. Ett tiotal är muslimska och en är judisk.

Andelen elever med utländsk bakgrund på konfessionella grundskolor är 46 procent. Kommunala skolor: 27 procent. Övriga friskolor: 29 procent.

Andelen lärare med pedagogisk högskoleexamen är 68 procent i de konfessionella friskolorna. Kommunala skolor: 85 procent. Övriga friskolor: 76 procent.

Läsåret 2017/18 hade 75,7 procent av de konfessionella friskolornas elever godkänt betyg i alla ämnen. Kommunala skolor: 73,3 procent. Övriga friskolor: 85,4 procent.

Samlad statistik för konfessionella förskolor saknas. Enligt utredningen finns minst 242 sådana, motsvarande drygt 10 procent av alla fristående förskolor.

Källa: SOU 2019:64, Nya regler för skolor med konfessionell inriktning

TT

Fakta: Förslagen i korthet

Utredningen föreslår:

Skyldighet för berörda friskolor och fristående förskolor att anmäla konfessionell inriktning (i dag är det frivilligt.)

Skärpta bestämmelser om att barnens och elevernas deltagande i konfessionella inslag i utbildningen ska vara frivilliga.

Ett förtydligande i skollagen om att skolor kan ha skolavslutning i kyrka eller annan gudstjänstlokal, om bön och andra konfessionella inslag inte förekommer. Närvaron ska vara frivillig.

Etableringsstopp för nya konfessionella friskolor. Utredningen sätter frågetecken för om stoppet kan förenas med grundläggande rättigheter som religions- och näringsfrihet.

Ägarprövning av alla fristående skolhuvudmän utökas med ett demokrativillkor. Följs inte villkoren kan tillståndet dras in. Ett demokrativillkor har tidigare föreslagits för föreningar och organisationer som tar emot statliga bidrag.

Demokrativillkoret ska också gälla för fristående förskolor. Det bör övervägas om ansvaret för att godkänna och granska fristående förskolor ska föras över från kommunerna till central skolmyndighet.

Källa: SOU 2019:64, Nya regler för skolor med konfessionell inriktning

TT

Fakta: Utbildning och undervisning

Undervisning är en del av utbildningen som också innefattar raster, skolresor, skolmåltider och annat som skolan ansvarar för.

Skollagen säger att all utbildning i kommunala skolor ska vara icke-konfessionell.

Konfessionella inslag får förekomma i utbildningen, men inte i undervisningen, på fristående skolor och förskolor. Deltagandet ska vara frivilligt.

Utredningen föreslår att konfessionella inslag bör definieras som "inslag som innehåller bekännande eller förkunnande delar som tillhör en viss religion."

Källa: SOU 2019:64, Nya regler för skolor med konfessionell inriktning

TT