Act Svenska kyrkan 150 år: Detta är viktigast för framtiden

Flickors rättigheter och rättvisa förutsättningar är några av sakerna som nämns. Foto: Marcus Gustafsson

I helgen firar Act Svenska kyrkan 150 år av mission och biståndsarbete under evenemanget Göra skillnad i Uppsala. Kyrkans Tidning har frågat några av de 800 deltagarna vad de tycker är viktigast för Act Svenska kyrkan att satsa på i framtiden.

Ingemar Hallén, Karlstads stift

-Fredsfrågor, säger Ingemar Hallén. Foto: Marcus Gustafsson

-Det är en svår prioritering. I mitt yrkesliv har jag jobbat med hälsa så jag borde svara människors hälsa, men jag svarar nog fredsfrågor. Det är även viktigt att arbeta för förståelse och samverkan mellan människor på olika nivåer.

Anna Levin och Akseli Laurila, kyrkokansliet

-De utsatta i samhället, säger Anna Levin och Akseli Laurila. Foto: Marcus Gustafsson

- En genuin dialog med dem utsatta i samhället, säger Anna Levin

- Att stå på den utsattas sida, Säger Akseli Laurila

Ewa Monikander, Uppsala stift

-Flickors rättigheter, säger Ewa Monikander. Foto: Marcus Gustafsson

-Det är en jättesvår fråga, många aspekter är viktiga. Personligen brinner jag mest för flickors rättigheter - den typen av jämställdhetsaspekter betyder mycket. Men för mig är just flickors rättigheter det viktigaste.

Qla Zetterberg, Västerås stift

-Fred och miljö, säger Qla Zetterberg. Foto: Marcus Gustafsson

-Jag tycker att rättvis fred och miljö är viktigast. Jag tror att vi behöver vara en tydlig aktör i arbetet för att skapa rättvis fred och även när det gäller att ta hand om miljön - det är sjukt viktigt. Våra volontärer gör ett fantastiskt jobb och visar vägen, så det är bara att hänga på ungdomarna. De vet ju!

Sanna Wremert, Västerås stift

-Rättvisa, säger Sara Wremert. Foto: Marcus Gustafsson

-Det är så mycket som är viktigt, men jag skulle säga att rättvisa är viktigast. Att alla ska ha lika möjligheter.

Maria Klasson Sundin, Luleå stift

-Mer kunskap, säger Maria Klasson Sundin, Foto: Marcus Gustafsson

-Att öka kunskapen och engagemanget i församlingarna så att det internationella arbetet inte bara blir en sidoaktivitet för vissa intresserade. Biskop Andreas (Holmberg, Stockholms stift)  pratade tidigare om hur det internationella arbetet även tydligt hänger ihop med fredsarbetet och klimatarbetet inom Svenska kyrkan.

Andreas Holmberg
Jag säger väl som Petrus i urförsamlingsinstruktionen: "Han (Jesus, min anm) gav oss ett uppdrag att förkunna för folket och vittna om att han är den som Gud bestämt att döma levande och döda. Om honom vittnar alla profeter (inte Muhammed, min anm) att var och en som tror på honom får syndernas förlåtelse genom hans namn."
Göran Sagen
Act Svenska kyrkan gör ett viktigt arbete som en av Svenska kyrkans två utlandsgrenar. Den andra är SKUT, Utlandskyrkan med sin världsvida verksamhet på ca 130 platser . Hur kommer det sig att Act Svenska kyrkan lägger sitt riksmöte mitt i oktober, SKUT:s enda årliga insamlingsperiod. För mig som tidigare SKUT- präst och nu som ordf. i SKUT- Rådet i Skara stift ledare för ombuds- insamlingsarbetet är detta provocerande och respektlöst. Konferensen i Uppsala hindrar också insamlingsarbetet aktivt eftersom många Act- ombud även jobbar för SKUT- på lokalplanet. Vi skulle alla tjäna på att respektera varandras insamlingsperioder. Vi har givetvis olika målgrupper. Act Svenska kyrkan gör ett stort arbete i såväl katastrofsituationer som i långsiktigt arbete för utsatta människor. Men även församlingsbyggande i Utlandet är viktigt och behöver pengar, för SKUT:S del ca en miljon per månad insamlade i Sverige. Vi skulle också tjäna på att tala väl om varandra och uppmana till samarbeta på lokalplanet i församlingar och pastorat. Tyvärr är detta något som saknas idag till men för båda organisationerna. Vad säger nationell nivå? Göran Sagen F.d SKUT- präst. Ordf.SKUT- Rådet i Skara stift.