Kyrkan tar inte AI-utvecklingen på allvar

Peter Svärdsmyr, församlingspedagog och beteendevetare

Hur många känner igen mannen på bilden, Mustafa Suleyman, vd för Microsoft AI? Foto: Alastair Grant

Samtalet om AI måste få legitimitet bortom fikaborden i kyrkan och istället flytta in i rummen för styrning och ledning.

Vid en sökning på ordet “artificiell” dyker endast fem till sex relevanta resultat upp som överhuvudtaget vidrör ämnet artificiell intelligens det senaste året i Kyrkans Tidning. Några av dessa känns dessutom oroväckande föråldrade trots att de skrevs för bara ett år sedan.

När jag ibland försöker ta upp ämnet i kyrkans olika miljöer är reaktionerna ofta svala. Ett av de hetaste globala samtalsämnena just nu verkar i kyrkans värld mest orsaka små leenden och en del fnysningar. En stor del av de frågor som väcks omkring AI just nu är dessutom djupt existentiella och andliga. Borde inte kyrkan vara en ledande kraft i det samtalet?

När jag var ung betydde namnet Nvidia bara en sak - bra grafikkort till datorn så att jag kunde spela mina favoritspel. Nu betyder det namnet något helt annat. Idag är det Nvidia som leder den globala AI-utvecklingen i grunden, vilket (förenklat) framförallt innebär att de designar GPU:er (grafikprocessorer) och tillhörande mjukvara för det som AI-utvecklingen kräver.

Nvidia är också anledningen till att det som kallas för Moores lag plötsligt är inaktuellt. Moores lag är namnet på det fenomen som innebär att antalet transistorer som får plats på ett chip växer exponentiellt från år till år. I Nvidias senaste presentation där de introducerade Blackwell - deras nyaste GPU - får man lite svindel tycker jag. De förklarar utvecklingskurvan med orden “1000 gånger AI-kraft på åtta år”. Nvidia har alltså sprungit förbi Moores lag och utvecklar förutsättningarna för AI-revolutionen i en hastighet som den tekniska utvecklingen på jorden aldrig tidigare skådat, samtidigt som efterfrågan växer lavinartat.

Mustafa Suleyman är sedan början av året vd för Microsoft AI och har även skrivit boken The Coming Wave. Där beskriver han AI-utvecklingen som en “ny gryning för mänskligheten”, men varnar också för att denna utveckling kan komma som en chock för många.

En ny gryning för mänskligheten? Techjättar har pratat i religiösa termer förr, men något är annorlunda nu. AI är inte vilket tekniskt språng som helst. Det existentiella, filosofiska och religiösa finns ständigt inbakat i samtalet om AI. Här har kyrkan ett ansvar att i någon mån också titta mot horisonten, inte bara på var vi är just nu. Vad kommer detta betyda för kyrkan, för samhället, för enskilda individer inom bara ett, två och tre år? Vad gör det med oss just nu?

Samtalet om AI måste få legitimitet bortom fikaborden i kyrkan och istället flytta in i rummen för styrning och ledning. När det går så här snabbt, när AI är det enda som världens största bolag fokuserar på och när representationer av dessa bolag finns mitt i vår vardag (till exempel via Office 365, för medarbetare i Svenska kyrkan) måste vi bli mer proaktiva. För samtidigt som Nvidia utvecklar sina produkter med en hastighet bortom Moores lag sitter kyrkan ofta med relativt långsamma beslutsordningar. När reflektionen omkring AI dessutom är låg är risken hög att kyrkan inom en snar framtid plötsligt befinner sig i något av ett chocktillstånd.

Det kommer inte dröja länge innan AI-assistenter av olika slag kommer vara så kapabla, billiga och lättillgängliga att en del uppgifter och tjänster i kyrkans organisation helt enkelt kommer att ersättas av AI - för att det är det enda logiska, ekonomiskt sett. Vad gör det med oss? Hela branscher och yrkeskarriärer försvinner redan nu ut i tomma intet. Vad betyder det, för församlingsmedlemmars upplevelse av mening och mål i tillvaron? Hur ska kyrkan möta upp det? Romantiska relationer med AI-robotar är redan old news. Kan kyrkan inkludera kärlek och relationer till robotar? Hur ska vi navigera här?

Här kommer till slut några förslag på vägar framåt för kyrkan i relation till den kommande vågen av AI.

  •  Överväg att avsätta resurser för att inrätta nya tjänster eller ansvarsområden i form av AI-ansvariga eller AI-strateger.
  • Skapa arbetsgrupper och intressegrupper som övervakar utvecklingen och undersöker hur verktyg som t ex Office 365 eller olika språkmodeller och nya AI- verktyg ska användas och utnyttjas inom organisationen.
  • Skapa möjlighet för utbildning, föreläsningar, panelsamtal, samtalskvällar etcetera för ideella, förtroendevalda och medarbetare.
  • Skriv återkommande och nyfiket om AI-utvecklingen i församlingsblad och andra nyhetskanaler.

Peter Svärdsmyr, församlingspedagog och beteendevetare

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Prenumerera på Nyhetsbrev

2 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

PGHK
Väl rutet!
Artificiell
Man får nog räkna med att präster kommer att ersättas av AI som håller högkvalitativa predikningar. Precis som bilförare ersätts av självkörande bilar och kirurger av trevliga robotar.