Ledare: Om skotten mot Donald Trump

Jonas Lindberg Ledarskribent

"Uppfattningen att attentatet skulle vara en attack mot kristenheten har snarare kulturkristna än kyrkobesökare", skriver Jonas Lindberg. Foto: Marcus Gustafsson, Gene J. Puskar/AP/TT

"Kyl ned debattklimatet, sträva efter sammanhållning, tro inte på konspirationsteorier"

Attentatet mot USA:s tidigare president Donald Trump har av naturliga skäl väckt starka reaktioner och oro, både inom landet och internationellt.

En martyr

Responsen från den sittande presidenten Joe Biden var snabb och klok, han betonade vikten av att försöka kyla ner ett överhettat politiskt debattklimat och i stället sträva efter sammanhållning.

Enligt de första rapporterna har skytten agerat på egen hand och tills andra uppgifter framkommer är det viktigt att påminna sig om det, när konspirationsteorierna annars så lätt tar fart. Bedömare talar redan om hur attentatet stärker bilden av Trump som martyr – ett motiv som lätt vinner gehör, inte minst i bibelmarinerade följarskaror.

"Attack mot kristenheten"

När USA:s många kristna samlades till gudstjänst på söndagen var nyheten om skjutningen helt färsk, men den uppmärksammades spontant ändå på många håll.

Enligt Washington Post talade också präster och pastorer över lag i både varnande och lugnande ordalag, i synnerhet till dem som uppfattar dådet som en attack mot kristenheten. Den uppfattningen har nog snarare kulturkristna grupper än de mest aktiva kyrkobesökarna.

En gåva från Gud

Trump själv ska ha beskrivit det faktum att han överlevde som en gåva från Gud. Bland andra kan händelsen väcka känslor av att motsatsen kanske hade varit bra, såväl för landet som världen. Men som president Biden påpekade löser man oenigheter vid valurnorna i en demokrati, och inte genom våld. Våld skapar spiraler som leder till alltmer våld, demokrati kräver att man odlar tillit och sammanhållning.

Taggar:

USA