Att bistå människor på konkreta sätt, också med något så grundläggande som att äta sig mätt, är inte välgörenhet, det är en trosbekännelse.
Det höjs varnande röster för att kyrkan ska bli en välgörenhetsorganisation. Givetvis får inte diakonin reduceras till nödhjälp, den har många fler dimensioner än så. Men att bistå människor på konkreta sätt, också med något så grundläggande som att äta sig mätt, är inte välgörenhet, det är en trosbekännelse. Matkassen som plockas ihop, soppan som hälls upp, fikabrödet till koppen med kaffe; kan vi se allt detta som ett utflöde av mässans måltid? Att brödet som bryts och delas och ger liv är så konkret? Att Kristi kropp berör och levandegör hela människan: andligt, socialt och fysiskt?
Svåra tider väntar som likaväl är möjlighetstider för kyrkan. Den svenska välfärdsstaten är trots allt en historisk parentes, och ett unikum i ett globalt perspektiv. Det kristna livet har allt som oftast formats i tider av nöd och utsatthet. Nu behöver Svenska kyrkans församlingar växla upp arbetet.
Visionen finns och gemenskaperna finns. Också resurserna finns om vi accepterar begränsningarna. De strukturella problem som nu drabbar enskilda är fortsatt politikens uppgift att lösa, och det lilla som kyrkan kan göra är ändå så oerhört viktigt! Kan församlingshemmet nu få bli det som ordet utlovar – inte i första hand ett kontorslandskap utan en välkomnande plats för församlingsborna som värmer och ger kraft att leva, till kropp och själ?
I en akut och växande nödsituation där allt fler människor saknar det grundläggande kan det vara värdefullt att lyfta fram orden ur apostlagärningarna (2:42) ”Och de deltog troget i apostlarnas undervisning och den inbördes hjälpen, i brödbrytandet och bönerna.”
Lina Mayïm
komminister, Gislaveds församling med bakgrund som diakonimedarbetare
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.