Är det verkligen en öppen folkkyrkas uppgift och mandat att bedöma ”trosstyrkan” hos människor till vilka de vill kommunicera?
”I Kyrkans Tidning nr 14 finns en intressant artikel av Jonatan Sverker, som beskriver yrkesrollen som kommunikatör i Svenska Kyrkan samt hur kommunikationens fokusområden i det ”moderna” samhället har bytt skepnad. I artikeln finns en bild som Svenska Kyrkan lanserat. Den visar en gruppindelning baserad på olika grader av religiös tro och relation till församling illustrerad med gröna-, gula- och röda cirklar i syfte att underlätta kommunikatörernas riktade satsningar till respektive grupper. Gruppindelningen sägs bygga på analyser av Svenska Kyrkans enkätundersökningar.
Är det verkligen en öppen folkkyrkas uppgift och mandat att bedöma ”trosstyrkan” hos människor till vilka de vill kommunicera med syfte att få flera kyrkobesökare. Lyckligtvis så är det väl inte så många i den gula och röda gruppen som läser Kyrkans Tidning. Tror inte att tröskeln till kyrkorummet för dessa skulle sänkas om de visste med vilken strategi kommunikationen har bedrivits”.
Jan Huggare
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.