45 miljoner för en reklamkampanj under tre år är inte mycket pengar utslaget per medlem.
REPLIK
Det är lika förväntat som beklämmande att läsa insändaren ”En ekande tondövhet att satsa miljoner på reklam”. Förväntat på så sätt att åttasiffriga belopp alltid sticker i ögonen på folk och skapar reaktioner. Är 45 miljoner under tre år mycket pengar per medlem? Nej, inte alls. Det är cirka 2,68 kronor. En genomsnittlig medlem betalar cirka 4 500 kronor i kyrkoavgift per år. Man kan faktiskt hävda att 45 miljoner är rätt lite pengar i sammanhanget.
Samtidigt är det beklämmande att läsa insändaren. Beklämmande på så sätt att man uppenbarligen inte förstår hur nationell nivå arbetar och vilken funktion de har. Det kan man förvänta sig av en diakon. Kyrkans hus kan inte ensamma göra Svenska kyrkan ”känd och aktad” som insändaren uttrycker det. De bedriver inte någon församlingsverksamhet, de möter inte människor till jul som behöver matkassar eller håller ärrade händer och torkar salta tårar.
Men diakonerna gör det! Använd den chansen. Det är väl med en matkasse som evangeliet om en mätt mage kommer? Det är väl med torkade tårar som evangeliet om en upprättad relation med Kristus kommer? Det är väl med församlingsverksamheten som evangeliet om alla människors lika värde kommer? Sånt kan inte nationell nivå pyssla med. Nej, de måste fixa och dona med kampanjer utifrån tydligt angivna ramar. Men vi som arbetar lokalt och som faktiskt är blodet i den här organisationen kan älska människor hela vägen in i himmelriket!
Men, vad förstår en enkel diakoniassistent?
Jacob Sunnliden
Diakoniassistent
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.