Replik. Påståendet att Svenska kyrkan aldrig fördömt handlingar som begåtts av den palestinska sidan är inte sant, skriver Gunilla Hallonsten. Svenska kyrkan har talat både offentligt och direkt till palestinska ledare om övergrepp som begåtts och begås av den palestinska myndigheten och Hamas.
Enligt Genèvekonventionerna har Israel som ockupationsmakt ett särskilt ansvar att värna om och bistå den palestinska civilbefolkningen och det är det ansvaret Svenska kyrkans internationella arbete tillsammans med Diakonia ville uppmärksamma med brevet till partierna. Svenska kyrkans hållning - att ockupationen måste upphöra och den internationella humanitära rätten värnas – delas av såväl EU som Sveriges regering. Svaren på brevet visar att även en bred majoritet av de svenska riksdagspartierna står bakom den hållningen.
Annika Borg utgår från föreställningen att Israel-Palestina-konflikten är symmetrisk och att det krävs likvärdig balans i hur man reagerar på våld och brott mot folkrätten från båda parter. Svenska kyrkans internationella arbete gör en annan analys. Samtidigt som brott mot folkrätten begås av såväl Israel som Palestina, handlar det om en asymmetrisk konflikt där Israel är en ockupationsmakt och därmed har specifika skyldigheter under internationell humanitär rätt.
Påståendet att Svenska kyrkan aldrig fördömt handlingar som begåtts av den palestinska sidan är inte sant. Svenska kyrkan har under många år talat både offentligt och direkt till palestinska ledare om de övergrepp och kränkningar som begåtts och begås av den palestinska myndigheten och Hamas. Vi lyfter även frågeställningar som rör den palestinska myndigheten i kontakt med företrädare för Sveriges regering. Under flera decennier har Svenska kyrkan stöttat människorättsförsvarare i både Palestina och Israel: individer och organisationer som ofta riktat stark kritik mot det egna landets myndigheter och därför fått sitt handlingsutrymme begränsat genom fängslande, hot och trakasserier. Möjligheten för civilsamhället att verka i såväl Israel som Palestina är i dag kraftigt begränsad av den israeliska regeringen, den palestinska myndigheten och Hamas. Detta är en av flera frågor som Svenska kyrkan fortsätter att lyfta med såväl israeliska och palestinska politiska ledare som svenska regeringsföreträdare. När ländernas egna demokratikämpar tystas framstår en fredlig lösning på konflikten mer avlägsen än någonsin.
Annika Borg skriver långt om Itamar Marcus som besökte Sverige tidigare i år. Hans organisation Palestinian Media Watch finansieras av Central Fund of Israel (CFI) – en New York-baserad organisation som stödjer den israeliska bosättarrörelsen både ekonomiskt och politiskt. Marcus har därför en tydlig koppling till CFI, även om Borg påstår motsatsen.
När det gäller synen på en tvåstatslösning har företrädare för den nuvarande israeliska regeringen vid flertalet tillfällen uttalat att de inte är bredda att acceptera en tvåstatslösning. Exempelvis premiärminister Benjamin Netanyahu inför valet i mars 2015. Dock har vid några andra tillfällen Netanyahu såväl som andra regeringsföreträdare uppgett att de är beredda att acceptera en tvåstatslösning. Bland annat under premiärministerns möte med Barack Obama i november 2015, vilket är hoppingivande. Svenska kyrkan välkomnar naturligtvis en politisk linje där stödet för en tvåstatslösning uttrycks i både ord och handling – av såväl israeliska som palestinska företrädare.
Gunilla Hallonsten
Tillförordnad internationell chef, Svenska kyrkan
LÄGG TILL NY KOMMENTAR